Overordnede kursusmål
At udbygge viden om uorganisk kemi med henblik på praktisk
anvendelse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forklare udvinding, fremstilling og brug af de vigtigste
råvarer i den kemiske industri
- Illustrere udvinding og raffinering af metaller
- Sammenligne forskellige metoder til behandling af kemisk affald
og til fremstilling af rent vand
- Forklare produktionen af kunstgødning baseret på phospor-,
nitrogen- og kaliumholdige forbindelser
- Beskrive produktionen af bygningsmaterialer, herunder kalk,
gips, mørtel, cement, glas og keramer
- Beskrive fremstilling og virkemåde af elektriske energienheder,
herunder primære og sekundære batterier, brændselsceller,
elektrolyseceller og solceller
- Forklare det grundlæggende princip i heterogen katalyse,
herunder fremstilling og anvendelse af zeolit-baserede
katalysatorer
- Beskrive produktion og egenskaber for materialer anvendt i den
elektroniske industri, herunder halvledere, optiske displays og
optiske fibre
Kursusindhold
Metaludvinding og raffinering. Fremstilling af kunstgødning,
herunder fremstilling af ammoniak, ammoniumnitrat, urinstof m.m.
Fremstilling af svovlsyre til superfosfat; fremstilling af
kaliumsalte m.m. Chloralkalifremstilling, herunder fremstilling af
soda, natriumhydroxid og chlor. Bygningsmaterialer, herunder kalk,
cement og gips. Primære og sekundære energikilder; fremstilling af
elektriske batterier til forskellige formål, akkumulatorer og
brændselsceller; keramik og silikatprodukter. Uorganisk
faststofkemi, herunder katalysatorer, fremstilling og egenskaber;
vand; uorganiske ionbyttere; kemisk affaldsbehandling; keramik;
glas; fotokemiske processer. Halvlederteknologi, solceller,
lysledere og displays, gæsteforelæsere fra den uorganiske kemiske
industri, virksomhedsbesøg
Litteraturhenvisninger
I kurset anvendes alene undervisningsmateriale - lærebøger,
opgaver, artikler m.v.- som er gratis tilgængelig for den
studerende via fx
www, DTU Bibliotek, DTU
Inside.
Sidst opdateret
01. maj, 2018