47206 Glas i teori og praksis

2018/2019

Vi bruger glas hver dag; til at drikke kaffe af, at se igennem, hver gang vi betjener vores mobiltelefoner og computere, endda til højhastighedskommunikationsfibre, så glas er ikke bare et skrøbeligt beholdermateriale til opbevaring af fødevarer. Lær hvordan glassets egenskaber implementeres i vores dagligdag. Kurset vil give dig viden om glasmaterialers karaktertræk, hvordan de fabrikeres samt deres egenskaber og vil eksemplificere traditionelle såvel som nyere avancerede anvendelser af glas.
Kursusinformation
Glass – in theory and practice
Engelsk
5
Bachelor
Kurset udbydes som enkeltfag
E2B (tors 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, gruppearbejde og individuelle opgaver.
Kurset bliver evalueret i løbet af kursusperioden.
13-uger
E2B
Afløsningsopgave
Den studerende vælger at uddybe et emne i en afløsningsopgave. Emnet kan findes efter den studerendes eget valg enten i pensum eller uden for pensum.
Mundtlig fremlæggelse og bedømmelse af skriftlig rapport. Skriftlig rapport og fremlæggelse vægtes ens.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
26030/26000 , Grundlæggende kemi eller tilsvarende for "General Engineering" studerende, Fysik 1
26006/41650 , Uorganisk kemi for kemikere/​Grundlæggende fysik og kemi
Minimum 8
Karsten Agersted

47 Institut for Energikonvertering- og lagring
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset har til formål at give den studerende en forståelse af de karakteristiske egenskaber ved glasagtige materialer og af glasdannende væsker. Med fokus på uorganiske materialer, herunder silikat-, borat-, fosfat- og andre uorganiske glasser, eksemplificeres produktion og anvendelse af traditionelt glas, glasur og glaskeramiske materialer sammen med nyere anvendelser, hvor glas er skræddersyet med specifikke strukturelle egenskaber.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive de strukturelle forskelle mellem væsker, glasagtige og krystalline materialer
  • Relatere glassets karakteristiske egenskaber til udvalgte anvendelser
  • Beskrive de karakteristika, der får væsker til at danne glasstrukturer under afkøling
  • Beskrive processering og anvendelser af traditionelle glasmaterialer, glasurer, emaljer og glaskeramik
  • Beskrive hvilke fysisk-kemiske processer, der karakteriserer en glasovergang
  • Beskrive typiske korrosionsmekanismer og nedbrydningsforløb for glasagtige materialer, både ved stuetemperatur og ved højere anvendelsestemperaturer
  • Gennemføre et litteraturstudium i forbindelse med afløsningsopgaven
  • Foreskrive hvilke etablerede analysemetoder, der kan anvendes til at beskrive veldefinerede glasegenskaber
Kursusindhold
Med udgangspunkt i kursuslitteraturen introduceres studerende til den grundlæggende glasforståelse, teknologi og egenskaber; og herefter til et udvalg af mere avancerede emner. Kurset omfatter også besøg på sted(er) for glasfremstilling. Studerende kan vælge mellem emner i læseplanen eller andre emner af interesse, f.eks. polymere glas eller funktionaliserede glasmaterialer til emnet i kursusrapporten, som vil blive evalueret og præsenteret mundtligt i slutningen af kurset.
Litteraturhenvisninger
J.E. Shelby; Introduction to Glass Science and Technology, 2nd ed.; Royal Society of Chemistry (2005). ISBN 0-85404-639-9
Forelæsningsnoter
Sidst opdateret
04. maj, 2018