Overordnede kursusmål
Kursets mål er at udvide den studerendes tankesæt og færdigheder
med henblik på en række innovative og synteseorienterede tilgange
til planlægning, tilrettelæggelse og design, i en socioteknisk
kontekst. Kurset bygger på en række faglige indsigter af teoretiske
og metodologiske art, indenfor innovation og teknologiudvikling,
med afsæt i et konstruktivistisk socioteknisk perspektiv,
kendetegnet ved aktør-netværks teori, social konstruktion af
teknologi og symbolsk interaktionisme.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Anvende en bred aktør- og artifaktforståelse til, at udforske
produkter og teknologier i en samfundsmæssig kontekst med.
- Foretage analytiske udfoldelser af design og planlægning, som
heterogene, betingede transformationsprocesser.
- Redegøre for aktørkonfigurationer og betydningen af
multivalens, i et design- og planlægningsøjemed.
- Redegøre for design som infrastructuring, gennem domesticering
af teknologi set i et multiaktør perspektiv
- Adressere indrullering og samordning af af forskelligartede
videnskilder, gennem en synteseorienteret fokus.
- Anvende framing og reframing generativt, til at understøtte
divergente og konvergente processer i design og planlægning
med.
- Forstå gensidige forhold mellem ingeniørens afgrænsning af
problemer/muligheder henholdsvis handlerummet for det skabende,
løsningsorienterede arbejde.
- Adressere afvejning og integration af miljø-, arbejdsmiljø- og
organisatoriske hensyn gennem et design-/udviklingsforløb.
- Vurdere forudsætninger for, og den praktiske betydning af, en
række metoder og værktøjer i ingeniørdesign.
- Arbejde refleksivt med behandling af kursets teorier og metoder
gennem en række relevante problemstillinger, indenfor design og
planlægning.
Kursusindhold
Den studerende præsenteres for og beskæftiger sig med en række
eksemplariske studier af teknologi- og produktudvikling, samt en
teoretisk og metodologisk funderet sæt af praktiske analytiske
værktøjer, at behandle sådanne cases med.
• Kort oversigt over sociotekniske tilgange, med særlig uddybning
af de teknologi- og videnskabsstudie (Science & Technology
Studies, STS) relaterede, som grundlag for kursets sociotekniske
faglighed.
• Domesticering og design for infrastructuring
• Identificering, kortlægning og navigering gennem aktørers
re-konfiguration
• Abduktiv analyse
• Generativ design research og generativ prototyping
• Vidensmediering i og gennem designprocesser
• Analyse af design aspekter vedrørende arbejds- og videnprocesser
• Grænseobjekter som 'sensitizing devices' - i analyse,
intervention og syntese
• Intermediary objects og sociomateriel design
• Samordning af komplekse afhængighedsforhold i større teknologiske
projekter
• Grænsedragninger og håndtering af trade-offs i syntesearbejde:
e.g. kravspecificering, generativ business modelling.
Litteraturhenvisninger
Kursuskompendier
Bemærkninger
Øvelser i form af udfærdigelse af arbejdsnotater i mindre grupper,
som forbinder teori- og metodeanvendelse til udleverede cases, mhp.
formativ evaluering.
En sluttelig projektrapport, som udarbejdes i mindre grupper.
Projektet baseres på et konkret caseemne, med egen undersøgelse af
en dertilhørende problemstilling, ved hjælp af feltarbejde
omhandlende ingeniører og relevante institutioner.
Sidst opdateret
01. maj, 2018