42640 Socioteknisk design

2018/2019

Kursusinformation
Sociotechnical Design
Engelsk
10
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
E4 (tirs 13-17, fre 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger samt aktiv deltagelse i case-baserede gruppeøvelser og -fremlæggelser i plenum, peer review samt projektarbejde i grupper.
13-uger
E4A, E4B, Afhængig af antal tilmeldte, vil der ses på, sammen med de studerende om en ekstra (tredje) dag, kan afses til den individuelle mundtlige eksamination, for at sikre den fornødne tid til denne eksaminationsform.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Begge eksamensmodulerne (E4A såvel som E4B) benyttes til kurset. En tredje dag tilføjes eventuelt, ved nærmere afklaring og aftale med de tilmeldte.
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
42610 , Ingeniørfagets videnskabsteori (42610), eller tilsvarende.
Yutaka Yoshinaka , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 6065 , yosh@dtu.dk

42 Institut for Systemer, Produktion og Ledelse
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursets mål er at udvide den studerendes tankesæt og færdigheder med henblik på en række innovative og synteseorienterede tilgange til planlægning, tilrettelæggelse og design, i en socioteknisk kontekst. Kurset bygger på en række faglige indsigter af teoretiske og metodologiske art, indenfor innovation og teknologiudvikling, med afsæt i et konstruktivistisk socioteknisk perspektiv, kendetegnet ved aktør-netværks teori, social konstruktion af teknologi og symbolsk interaktionisme.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende en bred aktør- og artifaktforståelse til, at udforske produkter og teknologier i en samfundsmæssig kontekst med.
  • Foretage analytiske udfoldelser af design og planlægning, som heterogene, betingede transformationsprocesser.
  • Redegøre for aktørkonfigurationer og betydningen af multivalens, i et design- og planlægningsøjemed.
  • Redegøre for design som infrastructuring, gennem domesticering af teknologi set i et multiaktør perspektiv
  • Adressere indrullering og samordning af af forskelligartede videnskilder, gennem en synteseorienteret fokus.
  • Anvende framing og reframing generativt, til at understøtte divergente og konvergente processer i design og planlægning med.
  • Forstå gensidige forhold mellem ingeniørens afgrænsning af problemer/muligheder henholdsvis handlerummet for det skabende, løsningsorienterede arbejde.
  • Adressere afvejning og integration af miljø-, arbejdsmiljø- og organisatoriske hensyn gennem et design-/​udviklingsforløb.
  • Vurdere forudsætninger for, og den praktiske betydning af, en række metoder og værktøjer i ingeniørdesign.
  • Arbejde refleksivt med behandling af kursets teorier og metoder gennem en række relevante problemstillinger, indenfor design og planlægning.
Kursusindhold
Den studerende præsenteres for og beskæftiger sig med en række eksemplariske studier af teknologi- og produktudvikling, samt en teoretisk og metodologisk funderet sæt af praktiske analytiske værktøjer, at behandle sådanne cases med.

• Kort oversigt over sociotekniske tilgange, med særlig uddybning af de teknologi- og videnskabsstudie (Science & Technology Studies, STS) relaterede, som grundlag for kursets sociotekniske faglighed.
• Domesticering og design for infrastructuring
• Identificering, kortlægning og navigering gennem aktørers re-konfiguration
• Abduktiv analyse
• Generativ design research og generativ prototyping
• Vidensmediering i og gennem designprocesser
• Analyse af design aspekter vedrørende arbejds- og videnprocesser
• Grænseobjekter som 'sensitizing devices' - i analyse, intervention og syntese
• Intermediary objects og sociomateriel design
• Samordning af komplekse afhængighedsforhold i større teknologiske projekter
• Grænsedragninger og håndtering af trade-offs i syntesearbejde: e.g. kravspecificering, generativ business modelling.
Litteraturhenvisninger
Kursuskompendier
Bemærkninger
Øvelser i form af udfærdigelse af arbejdsnotater i mindre grupper, som forbinder teori- og metodeanvendelse til udleverede cases, mhp. formativ evaluering.
En sluttelig projektrapport, som udarbejdes i mindre grupper. Projektet baseres på et konkret caseemne, med egen undersøgelse af en dertilhørende problemstilling, ved hjælp af feltarbejde omhandlende ingeniører og relevante institutioner.
Sidst opdateret
01. maj, 2018