42634 HardTech Entrepreneurship

2018/2019

ERSTATTER KURSUS 41634
Kursusinformation
HardTech Entrepreneurship
Engelsk
10
Kandidat
F3 (tirs 8-12, fre 13-17)
E3 (tirs 8-12, fre 13-17)
Campus Lyngby
Skylab
Placering i projekt teams, der arbejder i grupper på ca. 5.
Hvert team vil starte med en avanceret teknologi, såsom et patent, en opfindelse, en laboratorieopstilling/​prototype eller en teknologi relateret til en udfordring, der kan komme fra virksomheder, DTU institutter eller fra NGO'er.
13-uger
F3B, E3B
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Skriftlig forretningsplan; Mundtlig eksamen med prototype/teknologidemonstration
40mins
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
41633 og 41634
42629/41631/41633/41634
BSc/BEng
Maksimum: 100
Thomas J. Howard , Lyngby Campus, Bygning 426 , thow@dtu.dk
Jes Broeng , Lyngby Campus, Bygning 426 , jesbo@dtu.dk
Jakob Axel Bejbro Andersen , Lyngby Campus, Bygning 426 , jaban@dtu.dk
Lluís Ròmul Sala Vilar , Lyngby Campus, Bygning 426 , lrsavi@dtu.dk

42 Institut for Systemer, Produktion og Ledelse
34 Institut for Fotonik
hardtechentrepreneurship.dk
I studieplanlæggeren

Du skal udfylde følgende hold danner undersøgelse på forhånd: http:/​/​goo.gl/​forms/​778RQYYIq5
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At skabe et læringsmiljø, hvor de studerende lærer at samarbejde med personer med en anden faglig baggrund i kommercialiseringen af en højteknologi og skabelsen af en ny virksomhed med nye produkter. Modsat almindelige produktudviklings- og iværksætterikurser, har vi fokus på virksomhedskunder (B2B), hvilket udfordrer den studerende til at arbejde med ukendte teknologier og lærer dem at agere bag scenen i nye forretningssektorer.

Kurset er iscenesat som en accelerator og fokus er lagt på aktiv læring ifm. gruppearbejdet. For at styrke læringsprocessen, bringer vi nogle af landets mest prominente HardTech iværksættere ind som gæstetalere (ofte direktører og stiftere). Gæstetalerne hjælper med at understrege vigtigheden af de metoder og teorier, der undervises i i kurset.

Det overordnede mål med kurset er at ende ud med en teknologidemonstrator og en forretningsplan, der kan blive præsenteret for eksaminatorer og investorer - med det mål at rejse penge til videre kommercialisering af teknologien.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Udvikle med forskellige ingeniørdiscipliner (fx fysik, elektronik, software, nano-tech, mekanik, fotonik, levnedsmiddel, management etc.)
  • Udvikle et produkt eller en service, hvor teknologiejeren (opfinderen) ikke er chef, men snarere en partner eller potentiel kunde.
  • Bruge principperne fra "Effectuation" metoden.
  • Vurdér teknologiske risikoelementer i kommercialiseringen af "HardTech".
  • Forudsige forretningspotentiale i form af markedsværdi og indtjening.
  • Udvikle og teste pretotyper og prototyper.
  • Udvikle et passende "Minimal Viable Product" (MVP)
  • Vurdér implikationerne for immaterielle rettigheder.
  • Skabe en forretningsplan og investorpræsentation (pitch)
Kursusindhold
Kurset inkluderer alle de emner, man kan forvente at finde i en moderne investorpræsentation og forretningsplan. Derudover dækkes en række emner inden for håndtering af teknologiske risici, produkt/​service-systemer, pretotyping og MVP'er, immaterielle rettigheder, value proposition, forretningsmodellering, segmentering- og estimering af marked.

De enkelte cases kommer fra industrien og fra forskningsinstitutter. De er i form af patenter/teknologier eller i form af en teknologisk udfordring. "Opfinderen" (som er kommet med teknologien) bliver del af teamet med henblik på at støtte den tekniske udvikling og desuden bliver der påsat en forretningsorienteret mentor.

Projekterne falder i to kategorier: Kommercielt eller Socialt iværksætteri - sidstnævnte med fokus på FNs SDG'er. Vi forsøger at placere de studerende i den type projekt de helst vil arbejde med.

Kursets afsluttende aflevering er et "business pitch deck". Kurset ender med den såkaldte spin out day, hvor de studerende præsentere dette pitch deck i 4 min sammen med en 2 min lang teknologidemonstration. Dette foregår foran eksaminatorer, investorer og et større publikum.

Business pitch deck'et er desuden godkendt til brug i ansøgning til både Venture Cup og Danish Tech Challenge og det derfor blive indsendt til disse konkurrencer efter kurset er afsluttet. Der er endvidere en prototypefond til rådighed for hvert team.
Litteraturhenvisninger
Obligatorisk:
Read S., Sarasvathy S., Dew N., Wiltbank R., (2017) - Effectual Entrepreneurship 2nd Edition

Anbefale:
Nielsen, N.H. (2017). Startup funding
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
Bemærkninger
Projektgrupperne vil blive skabt på basis af et kompetencespørgeskema med henblik på at sikre multidisciplinære hold: http:/​/​goo.gl/​forms/​778RQYYIq5
Sidst opdateret
06. december, 2018