Overordnede kursusmål
At skabe et læringsmiljø, hvor de studerende lærer at samarbejde
med personer med en anden faglig baggrund i kommercialiseringen af
en højteknologi og skabelsen af en ny virksomhed med nye produkter.
Modsat almindelige produktudviklings- og iværksætterikurser, har vi
fokus på virksomhedskunder (B2B), hvilket udfordrer den studerende
til at arbejde med ukendte teknologier og lærer dem at agere bag
scenen i nye forretningssektorer.
Kurset er iscenesat som en accelerator og fokus er lagt på aktiv
læring ifm. gruppearbejdet. For at styrke læringsprocessen, bringer
vi nogle af landets mest prominente HardTech iværksættere ind som
gæstetalere (ofte direktører og stiftere). Gæstetalerne hjælper med
at understrege vigtigheden af de metoder og teorier, der undervises
i i kurset.
Det overordnede mål med kurset er at ende ud med en
teknologidemonstrator og en forretningsplan, der kan blive
præsenteret for eksaminatorer og investorer - med det mål at rejse
penge til videre kommercialisering af teknologien.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Udvikle med forskellige ingeniørdiscipliner (fx fysik,
elektronik, software, nano-tech, mekanik, fotonik, levnedsmiddel,
management etc.)
- Udvikle et produkt eller en service, hvor teknologiejeren
(opfinderen) ikke er chef, men snarere en partner eller potentiel
kunde.
- Bruge principperne fra "Effectuation" metoden.
- Vurdér teknologiske risikoelementer i kommercialiseringen af
"HardTech".
- Forudsige forretningspotentiale i form af markedsværdi og
indtjening.
- Udvikle og teste pretotyper og prototyper.
- Udvikle et passende "Minimal Viable Product"
(MVP)
- Vurdér implikationerne for immaterielle rettigheder.
- Skabe en forretningsplan og investorpræsentation
(pitch)
Kursusindhold
Kurset inkluderer alle de emner, man kan forvente at finde i en
moderne investorpræsentation og forretningsplan. Derudover dækkes
en række emner inden for håndtering af teknologiske risici,
produkt/service-systemer, pretotyping og MVP'er, immaterielle
rettigheder, value proposition, forretningsmodellering,
segmentering- og estimering af marked.
De enkelte cases kommer fra industrien og fra
forskningsinstitutter. De er i form af patenter/teknologier eller i
form af en teknologisk udfordring. "Opfinderen" (som er
kommet med teknologien) bliver del af teamet med henblik på at
støtte den tekniske udvikling og desuden bliver der påsat en
forretningsorienteret mentor.
Projekterne falder i to kategorier: Kommercielt eller Socialt
iværksætteri - sidstnævnte med fokus på FNs SDG'er. Vi forsøger
at placere de studerende i den type projekt de helst vil arbejde
med.
Kursets afsluttende aflevering er et "business pitch
deck". Kurset ender med den såkaldte spin out day, hvor de
studerende præsentere dette pitch deck i 4 min sammen med en 2 min
lang teknologidemonstration. Dette foregår foran eksaminatorer,
investorer og et større publikum.
Business pitch deck'et er desuden godkendt til brug i ansøgning
til både Venture Cup og Danish Tech Challenge og det derfor blive
indsendt til disse konkurrencer efter kurset er afsluttet. Der er
endvidere en prototypefond til rådighed for hvert team.
Litteraturhenvisninger
Obligatorisk:
Read S., Sarasvathy S., Dew N., Wiltbank R., (2017) - Effectual
Entrepreneurship 2nd Edition
Anbefale:
Nielsen, N.H. (2017). Startup funding
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model
generation: a handbook for visionaries, game changers, and
challengers. John Wiley & Sons.
Bemærkninger
Projektgrupperne vil blive skabt på basis af et
kompetencespørgeskema med henblik på at sikre multidisciplinære
hold:
http://goo.gl/forms/778RQYYIq5Sidst opdateret
06. december, 2018