42280 Intelligente og Forbundne Byer med Høj Livskvalitet

2018/2019

Erstattes af kursus 42282
Dette kursus er blevet revideret og justeret til 5 ECTS
Kursusinformation
Smart, Connected, and Livable Cities
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
E4A (tirs 13-17)
Campus Lyngby
Projektarbejde, forelæsninger, gruppearbejde, diskussioner, og ekskursioner
13-uger
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
11823/11829/42543/42270/42273/42401/42913/42970
Minimum 15
Jay Sterling Gregg , Bygning FN Byen, Tlf. (+45) 4533 5248 , jsgr@dtu.dk

42 Institut for Systemer, Produktion og Ledelse
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Det overordnede mål med kurset er at udforske forskellige aspekter og systemer i byer i et holistisk perspektiv. Kurset vil fokusere på smarte byers forbundethed, rumlighed, og ledelse, samt betydningen af disse aspekter for borgernes livskvalitet. De studerende vil udvikle en fremtidsorienteret tilgang til byers design og ledelse. Byers planlægning og ledelse ses som centralt for at transformere teknisk infrastruktur til at tackle store samfundsmæssige udfordringer i det 21. århundrede. Det inkluderer bla. reduktion af drivhusgasser, tilpasning til klimaforandringer, social retfærdighed, urbanisering, og livskvalitet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • fortolke centrale bymæssige systemer, deres udvikling og forbundethed;
  • undersøge problemer og udfordringer indenfor byudvikling igennem anvendelse af teori og erfaringer fra casestudier;
  • analysere og kritisere bymiljøet fra forskellige teoretiske og tekniske perspektiver;
  • udvikle en begrebsmæssig, langsigtet forståelse af byers systemer og rumlighed samt faktorer, der bidrager til høj livskvalitet i byer;
  • udvikle et holistisk- og systemisk perspektiv, der muliggør en integreret tilgang til løsningen af komplekse problemer i byer;
  • evaluere, i et holistisk perspektiv, effekten af løsninger på specifikke bymæssige problemer på de bredere sammenkoblede systemer;
  • kritisk vurdere forslag og ideer til byudviklingsprojekter;
  • evaluere og kritisere designkonsekvenserne af smarte byer.
Kursusindhold
Vi udforsker nye tendenser inden for teknologi relateret til smarte og forbundne byer, og de konsekvenser, de har for livskvalitet i bymiljøet. Denne arbejdsproces understøttes af forelæsninger, mindre opgaver, gruppediskussioner, studenterpræsentationer, ekskursioner, og gruppearbejde. Igennem kurset vil de studerende evaluere forskellige løsningsforslag og tendenser vedrørende specifikke bymæssige spørgsmål og vælge et emne at studere i dybden som et gruppe projekt. Projektet præsenteres ved kursets afslutning og vil indeholde både gruppe- og individuelle leverancer.

Kursets indhold omfatter:
- Urbane teknologier og systemer (digital infrastruktur, mobilitet, big data, systemintegration)
- Det urbane rum (byplanlægning, mega-infrastruktur, livskvalitet)
- Fremtidige udfordringer og muligheder (urbanisering, intelligente byer, klimaforandringer & klimatilpasning)
Bemærkninger
Dette er et valgfag for dem med en aktiv interesse og nysgerrighed for bymiljøet. Vi forventer, at studerende fra DTU MAN, DTU BYG og DTU ENV vil finde dette kursus interessant og relevant for deres studier, men studerende fra alle akademiske baggrunde er velkomne. Kurset er relevant for studerende, som ønsker, at arbejde med udviklingen af innovative visioner og løsninger, der udfordrer etablerede systemer og tankesæt i forhold til ledelsen af byer og byernes tekniske infrastruktur.
Sidst opdateret
05. august, 2019