Overordnede kursusmål
Kursets mål er at opnå indsigt i det teoretiske metodiske grundlag
for netværksmodellering samt at forstå betydningen heraf for
modellernes resultater. Specielt fokus gives til transportnetværk,
hvori rutevalgsmodellering er et centralt element. Det metodiske
grundlag relaterer sig til velkendte og ofte benyttede modeller
samt den nyeste udvikling inden for forskningen. På baggrund af
denne viden at kunne vælge relevante rutevalgsmodeller for konkrete
modelleringsproblemstillinger, forstå principper for anvendelse af
de valgte modeller samt analysere og vurdere resultater af
rutevalgsestimation og -anvendelse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forklare forskelle på ligevægtsprincipper i netværksmodeller,
herunder rutevalgsmodeller og løsningsalgoritmer herfor
- Redegøre for rationalet og funktionaliteten af fejlled i
forskellige rutevalgsmodeller
- Redegøre for forskellige metoder for generering af valgsæt og
ruter
- Beskrive avancerede vejvalgsmodeller og redegøre for fordele og
ulemper ved forskellige model-specifikationer
- Beskrive avancerede netværks- og rutevalgsmodeller for
kollektiv trafik og redegøre for fordele og ulemper ved forskellige
metodiske tilgange
- Beskrive multimodale modeller og redegøre for fordele og
ulemper ved forskellige metodiske tilgange
- Analysere praktisk anvendte netværksmodeller, vurdere
kvaliteten heraf og anbefale forskellige forbedringsmuligheder
- Skrive tekniske notater om udformning af forskellige
modelspecifikationer og vurdering af eksisterende modeller
- Skrive tekniske notater om de analyser og vurderinger, der er
nødvendige for at specificere nye modeller for et givent case
- Præsentere egne notater mundtligt og diskutere disse med
tilhørerne
Kursusindhold
Ligevægtsmodeller for netværk, med specielt fokus på
transportnetværk. Netudlægning formuleret ved hjælp af matematisk
programmering. Forskellige optimeringsalgoritmer. Løsning af
brugerligevægt, stokastisk assignment og andre ligevægtsmodeller på
forskningsfronten. Successive gennemsnits metode og mere avancerede
løsningsalgoritmer.
Betydningen af forskellige fejlled og stokastiske elementer -
logit, path-size logit, Network GEV og probit. Indarbejdelse af
avancerede nyttefunktioner med fordelte koefficienter (error
components) i modellerne.
Løsningstilgange: Generering af valgsæt vs. simulering, estimation
vs. modellering, Stated Preference data vs. Revealed Preference
data
Avancerede vejtrafikmodeller inklusiv hyppigt anvendte modeller
samt nyeste forskning. Dynamiske rutevalgsmodeller. Asymmetriske
omkostningsfunktioner og krydsmodellering. Variabilitet af
rejsetider.
Avancerede modeller for kollektiv trafik inklusiv hyppigt anvendte
modeller samt nyeste forskning. Frekvensaggregering af kollektive
trafiknet. Køreplansbaserede modeller. Søgning af stier i
kollektive trafiknet - principper for dominerende valg,
sekventiering af net, kantstraffe og andre grafreducerende
teknikker.
Multi-modal modellering.
Litteraturhenvisninger
Yosef Sheffi (1985). Urban Transportation Networks - Equilibrium
Analysis with Mathematical Programming Methods. Prentice Hall, Inc,
Englewood Cliffs, NJ. Kan downloades fra;
http://web.mit.edu/sheffi/www/urbanTransportation.html
Advanced transportation modelling and network design. Noter i kopi
fra TUDelft.
Udvalgte artikler i kopi.
Bemærkninger
Kurset er på videregående niveau og forudsætningsfaget anbefales
derfor.
Sidst opdateret
01. maj, 2018