42083 Service and Work Systems Design

2018/2019

Kursusinformation
Service and Work Systems Design
Engelsk
5
Kandidat
F2A (man 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, øvelser og projektarbejde i relation til et case
13-uger
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Individuel opgave 30 % Grupperapport 70 %
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
42084
42084
42042 , Kurset tager udgangspunkt i, at de studerende besidder kompetencer svarende til fortrolighed med bogen Holtzblatt & Beyer (2017): Contextual Design: Design for Life.
Ole Broberg , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 6033 , obro@dtu.dk

42 Institut for Systemer, Produktion og Ledelse
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Det overordnede kursusmål er at sætte de studerende i stand til at kombinere en designtilgang med systems ergonomics i en analyse og forbedring af service- og arbejdssystemer. Ergonomics er den videnskabelige disciplin, der beskæftiger sig med at forstå samspillet mellem mennesker og andre elementer i et system. Målet er at anvende teori, principper, data og metoder til systemdesign med henblik på at forbedre brugertilfredshed og overordnet system performance.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Designe service- og arbejdssystemer som opfylder samfundsmæssige og forretningsmæssige behov
  • Anvende service- og arbejdssystem modellering og designmetoder i en designproces
  • Anvende UX og adfærdsdesign metoder
  • Kortlægge de nuværende praksisser i et service- og arbejdssystem
  • Anvende visuel modellering af servicesystemer, arbejdsprocesser og organisation
  • Anvende human factors and ergonomics principper og metoder til at forbedre samspillet mellem menneske og teknologi
  • Re-designe service- og arbejdssystemer med henblik på at forbedre brugertilfredshed og system performance
  • Begrunde forslag til redesign
  • Reflektere over iscenesættelsen af service- og arbejdssystem designprocessen herunder metoder og samspil med interessenter
Kursusindhold
Service- og arbejdssystem modeller, koncepter og rammer. Performance indikatorer. Service- og arbejdssystem analyse og design. Human factors and ergonomics i design af service- og arbejdssystemer. Sociotekniske designprincipper. Kommunikation i service- og arbejdssystemer. User experience (UX) designmetoder. Systemkortlægning. Brugerrejser og service blueprint modellering.

Kurset er opbygget omkring et gruppeprojekt om et service- eller arbejdssystem case.
Litteraturhenvisninger
Steven Alter: The Work System Method. Work System Press 2006, og andre tekster.
Sidst opdateret
21. marts, 2019