42083 Service and Work Systems Design
2018/2019
Overordnede kursusmål
Det overordnede kursusmål er at sætte de studerende i stand til at
kombinere en designtilgang med systems ergonomics i en analyse og
forbedring af service- og arbejdssystemer. Ergonomics er den
videnskabelige disciplin, der beskæftiger sig med at forstå
samspillet mellem mennesker og andre elementer i et system. Målet
er at anvende teori, principper, data og metoder til systemdesign
med henblik på at forbedre brugertilfredshed og overordnet system
performance.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Designe service- og arbejdssystemer som opfylder
samfundsmæssige og forretningsmæssige behov
- Anvende service- og arbejdssystem modellering og designmetoder
i en designproces
- Anvende UX og adfærdsdesign metoder
- Kortlægge de nuværende praksisser i et service- og
arbejdssystem
- Anvende visuel modellering af servicesystemer, arbejdsprocesser
og organisation
- Anvende human factors and ergonomics principper og metoder til
at forbedre samspillet mellem menneske og teknologi
- Re-designe service- og arbejdssystemer med henblik på at
forbedre brugertilfredshed og system performance
- Begrunde forslag til redesign
- Reflektere over iscenesættelsen af service- og arbejdssystem
designprocessen herunder metoder og samspil med
interessenter
Kursusindhold
Service- og arbejdssystem modeller, koncepter og rammer.
Performance indikatorer. Service- og arbejdssystem analyse og
design. Human factors and ergonomics i design af service- og
arbejdssystemer. Sociotekniske designprincipper. Kommunikation i
service- og arbejdssystemer. User experience (UX) designmetoder.
Systemkortlægning. Brugerrejser og service blueprint modellering.
Kurset er opbygget omkring et gruppeprojekt om et service- eller
arbejdssystem case.
Litteraturhenvisninger
Steven Alter: The Work System Method. Work System Press 2006, og
andre tekster.
Sidst opdateret
21. marts, 2019