42062 Arenaer og koncepter

2018/2019

Kursusinformation
Arenas and Concepts
Dansk
5
Bachelor
F2B (tors 8-12)
Campus Lyngby
Kurset vil omfatte foredrag, gruppeopgaver og diskussioner. Der vil blive lejlighed til at afprøve en række af de introducerede metoder i praksis.
13-uger
F2B, Præsentation af slutopgave
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
41061 og 42061
41628
42042 , Kurset kan med fordel tages parallelt med bachelorprojektet
Maksimum: 60
Claus Thorp Hansen , Lyngby Campus, Bygning 404, Tlf. (+45) 4525 6273 , ctha@mek.dtu.dk
Sophie Nyborg , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 4540 , sonyb@dtu.dk
Yutaka Yoshinaka , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 6065 , yosh@dtu.dk

42 Institut for Systemer, Produktion og Ledelse
41 Institut for Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Målet med kurset er at sætte de studerende i stand til at analysere og tolke udviklinger i samfundet (subkultur, brugergruppe, teknologi m.v.) og oversætte disse til rammer for udvikling af nye produkter og teknologier. Den tilhørende begrebsmæssige ramme udgøres af udviklingsarenaen, der beskrives ved kompleksitet, aktører og rum. Analysen af udviklingsarenaen og forståelsen af eksisterende udviklingsspor og aktørverdener danner grundlag for at skitsere mulige scenarier, der vil fungere som pejlemærker i analysen af konceptets potentiale.

Begrebsrammen for løsningstænkningen er et koncept, der skal have sin eksistensberettigelse i såvel en behovs- og markedsdimension (ideen med) som en teknisk realiseringsdimension (ideen i). Endvidere skal et koncept repræsentere en ny løsning med et betydningsfuldt og markant forbedret indhold i forhold til de eksisterende.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • analysere grundlaget for og opstille en udviklingsarena for en given produkttype
  • forklare hvordan produkter dynamisk udvikler sig over tid, herunder de underlægende forhold som påvirker forandring
  • analysere kompleksitet og aktørverdener og bruge dem til at konfigurere udviklingsarenaer
  • opstille den konkrete udviklingsarena med tilhørende kompleksitet, udviklingsspor og aktørverdener for eksisterende cases
  • identificere den kompleksitet, der er i udviklingsarenaen, og som influerer på valg af koncept
  • opstille, analysere og vurdere koncepters værdi og realiserbarhed
  • udarbejde et beslutningsgrundlag for at foretage et eller flere konceptvalg
  • iscenesætte designarbejde ud fra en vurdering af omfang, kompleksitet og ønsket resultat
  • udpege forskydninger på arenaen som vil følge af konceptvalg
  • foretage en perspektivering mht. konceptløsningers realiserbarhed
  • identificere de mest kritiske forhold i konceptets implementering på udviklingsarenaen
Kursusindhold
Kurset omfatter en introduktion til identifikation af det udviklingsrum – den arena – som den undersøgte udvikling foregår i. Udviklingsarenaen introduceres som en metode til at beskrive det rum af aktører, sociale- og systemrelationer, teknologier, institutioner og artefakter, som en udviklingsproces foregår inden for.

Kurset bygger videre på de studerendes indsigt og færdighed i kreativ problemløsning fra de tidligere projekter i uddannelsen. I kurset introduceres metoder til konceptskabelse, der indebærer brugerforståelse, betydning af samspil mellem de forskellige sider af et produkt omfattende det udvidede produktbegreb, samt beskrivelse af teknologivalg og teknologiske platforme. Hertil, introduceres der en række cases i undervisningen.

Kurset er tilrettelagt som 2 på hinanden følgende deltemaer, der dækker udviklingsarenaer samt skabelse af koncepter for nye produkter og systemer. For hvert deltema vil der blive gennemført en teorigennemgang med eksempler over nogle kursusgange, efterfulgt af øvelser hvor de studerende dels med udgangspunkt i forskellige eksempler på anvendelser, dels egne bidrag, diskuterer de pågældende metoder og præsenterer dette for hinanden og lærerne.

Kurset er tilrettelagt med teoriundervisning i de første uger. Derefter bearbejdes teorien ud fra nogle eksempler og temaer, hvor de studerende i projektarbejdsform identificerer de aktuelle og relevante udviklingsarenaer og skaber innovative og attraktive koncepter. De første to opgaver afleveres skriftligt, mens den tredje opgave afleveres i form af en synopsis og derudover rapporteres over for lærerne og de andre grupper ved mundtlig præsentation baseret på posters og fysiske modeller.
Bemærkninger
Kurset skal støtte bachelorprojektet på 6. semester af bacheloruddannelsen i design & innovation. Studerende optaget på denne uddannelse har fortrinsret til kurset.
Sidst opdateret
23. januar, 2019