Overordnede kursusmål
Kursets mål er at give studerende indsigt og praktiske kompetencer
i teknologianalytisk teori og metode, med det formål, at belyse
gensidige forhold mellem design og brug, og hvorledes disse
konstitueres gennem heterogene teknologiske formningsprocesser.
Kurset anvender en række udforskende analysetilgange, funderet på
udbyggede sociotekniske teorier og værktøjer fra teknologi- og
videnskabsstudier (Science & Technology Studies). De skal sætte
de studerende i stand til at karakterisere og problematisere
produkter som heterogene artefakter, indebærerede visioner såvel
som grænsedragninger, forbundet med deres udvikling og videre
tilegnelsesforløb.
Kurset kommer ind på det ingeniørfaglige videnskabsteoretiske
grundlag for analysetilgangene og deres relevans i
teknologianalytiske sammenhænge såvel som kompetencemæssigt, i
ingeniørers heterogene arbejde og virke.
Kurset trækker på studerendes konkrete erfaringer fra igangværende
og tidligere projektarbejder, som vigtigt grundlag og empirisk
afsæt i, at arbejde med kursets teorier og metoder.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Redegøre for teknologiers egenskaber og flertydighed og anvende
disse konkret, indenfor rammen af en aktørorienteret tilgang til
teknologianalyse og designsyntese.
- Karakterisere artefakter og deres egenskaber som heterogent
sammensatte, hybride konstruktioner, gennem en bred produkt- og
teknologiforståelse.
- Foretage eget empirisk researcharbejde indenfor en række, for
design- og brugs- relevante, problemstillinger.
- Identificere de visioner såvel som grænsedragninger, som har
været bestemmende for produkters udformning og anvendelse.
- Analysere betydningskabelse, som en integreret del af design-
og innovationprocesser.
- Karakterisere og vurdere konkrete translationprocesser, som har
haft betydning for produkters brugskontekster og relevans.
- Udfolde og karakterisere et produkts hybride dimensioner,
gennem grænseobjekter, baseret på distribueret agens og
vidensprocesser forbundet heri.
- Analysere erkendelsesmæssige udfordringer forbundet med teknisk
videnskab og objekters status heri, med afsæt i ingeniørfagets
videnskabsteori.
- Reflektere over heterogene ingeniørkompetencer, og den rolle
som framing spiller, i ingeniørarbejde og -design.
- Anvende den tilegnede viden om analyse og designprocesser som
grundlag for en synteseorienteret, kreativ designtilgang.
Kursusindhold
Kurset omfatter en introduktion til aktør-netværkteori (ANT) med
vægt på samordning af behov, funktionalitet og betydning. Der
sættes fokus på den teknologiske formningsproces: herunder
samspillet mellem designvisioner, produktudformning,
markedsdannelse, ibrugtagning samt videre tilegnelse.
Følgende emner indgår i kursets behandling:
• Translationsprocesser, herunder modstillinger, simplificeringer
og punctualisering af netværks elementer.
• Forskydning i netværk, herunder netværksdifferentiering gennem
reversible black-boxing.
• Produkters script gennem design-inscriptioner og de-scriptioner i
brug.
• Brugskontekst, brugsprocesser samt brugerkonfigurationer.
• Domesticering og produktliv i ANT-perspektiv.
• Produkters placering i tid, rum og social hverdag.
• Grænseobjekter som bindeled og separator for videns- og
praksisfelter på tværs af netværk.
• Path-dependency og -creation i tidlige designfaser.
• Produkt-markedsforhold (herunder institutioner), som heterogent
sammensatte co-konstruktioner.
• Objekter og videnskab i ingeniørarbejde og design.
• Heterogene ingeniørkompetencer.
Litteraturhenvisninger
Kursuskompendier
Bemærkninger
Kurset er fagintegreret med 41020 Produktanalyse og re-design.
Kurset undervises på dansk.
Sidst opdateret
18. januar, 2019