42021 Teknologianalyse

2018/2019

Kun for bachelorstuderende fra Design & Innovation
Kursusinformation
Technology Analysis
Dansk
5
Bachelor
F1A (man 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger samt aktiv deltagelse i case-baserede gruppeøvelser samt fremlæggelser i plenum.
13-uger
Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
De studerende afleverer gennem kursusforløbet, en række gruppeopgaver og individuelle opgaver, som, tilsammen, indgår i en formativ evaluering samt helheds bedømmelse af den enkelte studerendes præstation.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
42011 , Gennemførelse af kurset 42011 Produkters brug og design.
Yutaka Yoshinaka , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 6065 , yosh@dtu.dk

42 Institut for Systemer, Produktion og Ledelse
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Kursets mål er at give studerende indsigt og praktiske kompetencer i teknologianalytisk teori og metode, med det formål, at belyse gensidige forhold mellem design og brug, og hvorledes disse konstitueres gennem heterogene teknologiske formningsprocesser.
Kurset anvender en række udforskende analysetilgange, funderet på udbyggede sociotekniske teorier og værktøjer fra teknologi- og videnskabsstudier (Science & Technology Studies). De skal sætte de studerende i stand til at karakterisere og problematisere produkter som heterogene artefakter, indebærerede visioner såvel som grænsedragninger, forbundet med deres udvikling og videre tilegnelsesforløb.
Kurset kommer ind på det ingeniørfaglige videnskabsteoretiske grundlag for analysetilgangene og deres relevans i teknologianalytiske sammenhænge såvel som kompetencemæssigt, i ingeniørers heterogene arbejde og virke.
Kurset trækker på studerendes konkrete erfaringer fra igangværende og tidligere projektarbejder, som vigtigt grundlag og empirisk afsæt i, at arbejde med kursets teorier og metoder.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Redegøre for teknologiers egenskaber og flertydighed og anvende disse konkret, indenfor rammen af en aktørorienteret tilgang til teknologianalyse og designsyntese.
  • Karakterisere artefakter og deres egenskaber som heterogent sammensatte, hybride konstruktioner, gennem en bred produkt- og teknologiforståelse.
  • Foretage eget empirisk researcharbejde indenfor en række, for design- og brugs- relevante, problemstillinger.
  • Identificere de visioner såvel som grænsedragninger, som har været bestemmende for produkters udformning og anvendelse.
  • Analysere betydningskabelse, som en integreret del af design- og innovationprocesser.
  • Karakterisere og vurdere konkrete translationprocesser, som har haft betydning for produkters brugskontekster og relevans.
  • Udfolde og karakterisere et produkts hybride dimensioner, gennem grænseobjekter, baseret på distribueret agens og vidensprocesser forbundet heri.
  • Analysere erkendelsesmæssige udfordringer forbundet med teknisk videnskab og objekters status heri, med afsæt i ingeniørfagets videnskabsteori.
  • Reflektere over heterogene ingeniørkompetencer, og den rolle som framing spiller, i ingeniørarbejde og -design.
  • Anvende den tilegnede viden om analyse og designprocesser som grundlag for en synteseorienteret, kreativ designtilgang.
Kursusindhold
Kurset omfatter en introduktion til aktør-netværkteori (ANT) med vægt på samordning af behov, funktionalitet og betydning. Der sættes fokus på den teknologiske formningsproces: herunder samspillet mellem designvisioner, produktudformning, markedsdannelse, ibrugtagning samt videre tilegnelse.

Følgende emner indgår i kursets behandling:

• Translationsprocesser, herunder modstillinger, simplificeringer og punctualisering af netværks elementer.
• Forskydning i netværk, herunder netværksdifferentiering gennem reversible black-boxing.
• Produkters script gennem design-inscriptioner og de-scriptioner i brug.
• Brugskontekst, brugsprocesser samt brugerkonfigurationer.
• Domesticering og produktliv i ANT-perspektiv.
• Produkters placering i tid, rum og social hverdag.
• Grænseobjekter som bindeled og separator for videns- og praksisfelter på tværs af netværk.
• Path-dependency og -creation i tidlige designfaser.
• Produkt-markedsforhold (herunder institutioner), som heterogent sammensatte co-konstruktioner.
• Objekter og videnskab i ingeniørarbejde og design.
• Heterogene ingeniørkompetencer.
Litteraturhenvisninger
Kursuskompendier
Bemærkninger
Kurset er fagintegreret med 41020 Produktanalyse og re-design.

Kurset undervises på dansk.
Sidst opdateret
18. januar, 2019