41221 Skibets fremdrivning og manøvrering

2018/2019

Kursusinformation
Ship propulsion and manoeuvring
Engelsk
10
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
E1 (man 8-12, tors 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, opgaveregning med bl.a. computersimulering integreret i projektafbejde
13-uger
Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Karakter baseret på 3 rapporter med vægtning henholdsvis 40 %, 40 % og 20% (delkarakter).
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
41220
41220
41202.41312.01418.41263 , Matematik, incl. lineær algebra og differentialligninger; statistik og sandsynlighedsregning; fluid mekanik; grundlæggende skibs- og offshoreteknik; empiriske metoder for bestemmelse af modstand og fremdrivning af skibe, samt propellerteori; anvendt matematik (partielle differentialligninger)
Poul Andersen , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 1366 , pa@mek.dtu.dk

41 Institut for Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At give deltagerne den nødvendige teoretiske baggrund for at kunne anvende moderne videnskabelige metoder til analyse af strømninger med løft, fri overflade og kavitation, dvs. strømninger omkring skibs, ror og propellere. Deltagerne kan herved udføre hydrodynamisk analyse og optimering af skibes fremdrivning og manøvrering.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • gøre rede for potentialteori og dens anvendelse på strømninger med løft og med frie overflader,
  • anvende potentialteori til beskrivelse af strømninger omkring vingeprofiler i to dimensioner,
  • gøre rede for kavitation og kavitationsforhold på hydrodynamiske flader,
  • skitsere metoder til beregning af kavitationsdannelse inden for potentialteori,
  • anvende lifting-line-, vortex-lattice- og randelementmetoder,
  • beskrive teorien bag lifting-line-metoden for skibspropellere og anvende computerprogrammer til konstruktion af en medstrømstilpasset propeller,
  • anvende relevante computerprogrammer til analyse af strømningen omkring skib og propeller i stille vand,
  • beskrive teorien bag potentialmetoder til bestemmelse af bølgedannelse og -modstand for et skib, der sejler i stille vand,
  • beskrive teorien bag skibes manøvrering og gøre rede for strømningen over skrog og ror,
  • gøre rede for modelforsøgsteknikken ved manøvreforsøg med planar-motion-mechanisme,
  • anvende relevante computerprogammer til simulering af skibsmanøvrer og dermed vurdering af skibes manøvreegenskaber.
Kursusindhold
Anvendelserne omfatter: Potentialstrømninger, strømninger med fri overflade, dynamisk løft, kavitation. Strømning omkring skibe, som sejler på ret kurs, eller som udfører horizontale bevægelser, dvs. bølgedannelse, hvirvler og friktion. Manøvresimulering. Endvidere strømning omkring ror og propellere dvs. dynamisk løft, kavitation, trykpulsationer. I en syntese af anvendelse behandles skibes modstand, hydrodynamisk fremdrivning og manøvrering (ship operations).
Bemærkninger
Kurset gennemføres til dels som projektarbejde.
Sidst opdateret
16. maj, 2018