Overordnede kursusmål
Formålet med SSEDR er at gøre ph.d.-studerende, der arbejder med
emner relateret til Design Science bedre kvalificeret og udstyret
til deres forskning ved (i) at hjælpe dem med at vælge et teoretisk
fundament og udvikle en forskningsstrategi og (ii) opmuntrende
diskussion og samarbejde.
Formålet er at give deltagerne:
• indsigt i eksisterende designteorier og modeller for at muliggøre
valg af et passende teoretisk fundament
• Et overblik over designforskningsmetoder, der gør det muligt for
dem at udvikle den mest hensigtsmæssige tilgang til egen forskning.
• et interaktivt miljø, hvor individuelle forskningsemner
præsenteres for og diskuteres med andre deltagere og lærerne,
• Muligheden for at lære og lære af andre forskere og udvikle
langsigtede samarbejder.
For at nå målene deltager deltagerne aktivt i sommerskolen. Der
lægges vægt på diskussioner og øvelser baseret på deltagernes
forskningsprojekter.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Definer mål, sammenhæng og fænomen for et forskningsprojekt på
baggrund af det identificerede forskningsgab
- Formulere klart forskningsaspekter / hypoteser for
ph.d.-forskningsprojektet
- Planlæg og udfør en systematisk litteraturvurdering om
relevante emner for forskningen
- Vælg og anvend de relevante forskningsmetoder i
overensstemmelse med de definerede mål og forskningsspørgsmål
- Planlæg og gennemfør dataindsamling og analyse baseret på
bedste praksis
- Udvikle en passende tilgang til udvikling af design support
baseret på systematiske forskningsmetoder
- Gennemgå kritisk og diskutere akademiske artikler ved hjælp af
et sæt evalueringskriterier
- Uddyb og lever videnskabelige præsentationer (både mundtligt og
ved hjælp af plakater)
- Vælg passende kriterier for evaluering af forskningen
- Klart visualisere og kommunikere de vigtigste
forskningsobjekter og resultater
Kursusindhold
Uge 1: Introduktion af deltagere gennem præsentation af deres
projekter. Arten af design og design forskning. Koncepter,
modeller og skoler af design og design. Arten og brugen af
teorier inden for design og designforskning. Design Research
Methodology (DRM) og eksempler på dets anvendelse.
Opgaveafklaringsfase: Definere mål, sammenhæng, fænomen for eget
projekt hvordan man finder forskningsforskellen formulering af
forskningsspørgsmål / hypoteser for eget projekt etablering af
referencemodeller identificere områder af relevans og passende til
eget bidrag. Forskningstyper og placere eget projekt i forsknings
type matrix. Systematisk litteratur review.
Uge 2: Første beskrivende fase af designforskning: Dataindsamling
og analyse, fortolkning, konklusioner. Forbindelse med
dataindsamlingsmetoder til undersøgelse af spørgsmål / hypoteser:
Præceptiv fase i designforskning: Hvordan udvikle viden, metoder,
modeller, værktøjer. Visualisering af hovedforskningsobjekt (er) af
eget projekt. Evaluering af egne forskningsresultater (anden
beskrivende fase). Iterativ udvikling af støtten. Sådan skriver du
en afhandling eller andre publikationer. Gennemgang af artikler.
Plakatsession og feedback på plakater. Dit fremtidige liv efter
ph.d.
Alle spørgsmål behandles ved hjælp af en blanding af forelæsninger,
diskussioner, øvelser (anvendt til eget projekt) og præsentationer
af resultater. Resultater af diskussioner og øvelser er minuteret
og distribueret til alle deltagere.
Bemærkninger
Sommerskolen er rettet mod internationale ph.d.-studerende inden
for ingeniørdesign og produktudvikling. SSEDR har kørt i løbet af
de sidste 20 år, og certifikaterne er blevet leveret af DTU i mange
år. Deltagelsen på sommerskolen er underlagt et registreringsgebyr,
der dækker lokalet, indkvartering og mad til alle studerende.
Sidst opdateret
06. maj, 2019