41091 Sommerskole om Ingeniørdesignforskning - SSEDR

2018/2019

Kursusinformation
Summer School on Engineering Design Research - SSEDR
Engelsk
5
Ph.d., Generelt servicekursus (generiske færdigheder)
To uger i løbet af sommeren (normalt fra søndag til lørdag, ca. 10 undervisnings / øvelses-timer pr. dag). Før, under og efter arbejdes på en række øvelser relateret til eget forskningsprojekt (fx systematisk litteraturvurdering, gennemgang af faglige artikler, omfanget af forskningen, forberedelse af plakater mv.). Normalt i to europæiske lande, i klostre, der er egnet til undervisning, øvelser, sociale aktiviteter og indkvartering. I 2019 vil for eksempel SSEDR finde sted i Kroatien og Tyskland.
En række øvelser, præsentationer, gruppearbejde og diskussions- og refleksionssessioner. Der lægges vægt på diskussioner og øvelser baseret på deltagernes forskningsprojekter.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Evaluering af specifikke opgaver og mundtlige præsentationer.
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
Minimum 18 Maksimum: 22
Daniela Cristina Antelmi Pigosso , Lyngby Campus, Bygning 404, Tlf. (+45) 4525 6278 , danpi@mek.dtu.dk
Lucienne Blessing , lucienne_blessing@sutd.edu.sg
Christian Weber , christian.weber@tu-ilmenau.de

41 Institut for Mekanisk Teknologi
Teknisk Universitet i Ilmenau
Singapores Universitet for Teknologi og Design
Hos underviser

Conference Manager System, det koster 9000 DKK
Overordnede kursusmål
Formålet med SSEDR er at gøre ph.d.-studerende, der arbejder med emner relateret til Design Science bedre kvalificeret og udstyret til deres forskning ved (i) at hjælpe dem med at vælge et teoretisk fundament og udvikle en forskningsstrategi og (ii) opmuntrende diskussion og samarbejde.
Formålet er at give deltagerne:
• indsigt i eksisterende designteorier og modeller for at muliggøre valg af et passende teoretisk fundament
• Et overblik over designforskningsmetoder, der gør det muligt for dem at udvikle den mest hensigtsmæssige tilgang til egen forskning.
• et interaktivt miljø, hvor individuelle forskningsemner præsenteres for og diskuteres med andre deltagere og lærerne,
• Muligheden for at lære og lære af andre forskere og udvikle langsigtede samarbejder.
For at nå målene deltager deltagerne aktivt i sommerskolen. Der lægges vægt på diskussioner og øvelser baseret på deltagernes forskningsprojekter.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Definer mål, sammenhæng og fænomen for et forskningsprojekt på baggrund af det identificerede forskningsgab
  • Formulere klart forskningsaspekter / hypoteser for ph.d.-forskningsprojektet
  • Planlæg og udfør en systematisk litteraturvurdering om relevante emner for forskningen
  • Vælg og anvend de relevante forskningsmetoder i overensstemmelse med de definerede mål og forskningsspørgsmål
  • Planlæg og gennemfør dataindsamling og analyse baseret på bedste praksis
  • Udvikle en passende tilgang til udvikling af design support baseret på systematiske forskningsmetoder
  • Gennemgå kritisk og diskutere akademiske artikler ved hjælp af et sæt evalueringskriterier
  • Uddyb og lever videnskabelige præsentationer (både mundtligt og ved hjælp af plakater)
  • Vælg passende kriterier for evaluering af forskningen
  • Klart visualisere og kommunikere de vigtigste forskningsobjekter og resultater
Kursusindhold
Uge 1: Introduktion af deltagere gennem præsentation af deres projekter. Arten af ​​design og design forskning. Koncepter, modeller og skoler af design og design. Arten og brugen af ​​teorier inden for design og designforskning. Design Research Methodology (DRM) og eksempler på dets anvendelse. Opgaveafklaringsfase: Definere mål, sammenhæng, fænomen for eget projekt hvordan man finder forskningsforskellen formulering af forskningsspørgsmål / hypoteser for eget projekt etablering af referencemodeller identificere områder af relevans og passende til eget bidrag. Forskningstyper og placere eget projekt i forsknings type matrix. Systematisk litteratur review.
Uge 2: Første beskrivende fase af designforskning: Dataindsamling og analyse, fortolkning, konklusioner. Forbindelse med dataindsamlingsmetoder til undersøgelse af spørgsmål / hypoteser: Præceptiv fase i designforskning: Hvordan udvikle viden, metoder, modeller, værktøjer. Visualisering af hovedforskningsobjekt (er) af eget projekt. Evaluering af egne forskningsresultater (anden beskrivende fase). Iterativ udvikling af støtten. Sådan skriver du en afhandling eller andre publikationer. Gennemgang af artikler. Plakatsession og feedback på plakater. Dit fremtidige liv efter ph.d.
Alle spørgsmål behandles ved hjælp af en blanding af forelæsninger, diskussioner, øvelser (anvendt til eget projekt) og præsentationer af resultater. Resultater af diskussioner og øvelser er minuteret og distribueret til alle deltagere.
Bemærkninger
Sommerskolen er rettet mod internationale ph.d.-studerende inden for ingeniørdesign og produktudvikling. SSEDR har kørt i løbet af de sidste 20 år, og certifikaterne er blevet leveret af DTU i mange år. Deltagelsen på sommerskolen er underlagt et registreringsgebyr, der dækker lokalet, indkvartering og mad til alle studerende.
Sidst opdateret
06. maj, 2019