31711 Digitale Energisamfund

2018/2019

Kursusinformation
Digital Energy Society
Dansk
10
Bachelor
E2A (man 13-17) og Januar
Campus Lyngby
Klasseundervisning, øvelser og projektarbejde
13-uger + 3-uger
E1A
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Karakteren gives efter en vægtet evaluering på baggrund af rapporter fra mindre øvelser (20%), en mundtlig eksamen (30%) og en projektrapport (50%).
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
Joachim Holbøll , Lyngby Campus, Bygning 325, Tlf. (+45) 4525 3515 , jh@elektro.dtu.dk
Jakob Glarbo Møller , Lyngby Campus, Bygning 325 , jglmo@elektro.dtu.dk
Daniel Esteban Morales Bondy , Risø Campus, Bygning 776 , bondy@elektro.dtu.dk

31 Institut for Elektroteknologi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursets overordnede mål er at give de studerende en generel introduktion til energiens rolle i samfundet, og digitaliseringens muligheder i forbindelse med bæredygtighed i energisystemer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • redegøre for elementære principper indenfor essentielle begreber som energi, effekt og bæredygtighed
  • sætte sig hurtigt ind i et teknisk emne og identificere relevante problemstillinger indenfor det digitale energisamfund
  • designe og dimensionere en energiløsning og diskutere den i forhold til bæredygtighed
  • analysere forholdet mellem sammensætningen af energiforsyning og CO2 udledning
  • udføre grundlæggende behandling og repræsentation af data i Python
  • benytte DTU's digitale platforme og Elektro's laboratoriefaciliteter og udvise fornuftig adfærd i et laboratoriemiljø
  • organisere og gennemføre projektarbejde i grupper
  • evaluere og give konstruktiv kritik på egne og andres arbejder
  • formidle tekniske sammenhænge, teorier og resultater både skriftligt og mundtligt
  • udvikle en optimal studieteknik, tilpasset opgaverne i forskellige kurser
  • udarbejde en sammenhængende studieplan for hele bachelorstudiet
Kursusindhold
Der arbejdes med omstillingen til det bæredygtige energisamfund med fokus på digitaliseringens rolle.

Kurset består af to dele:
- Første del foregår i 13-ugersperioden i efteråret og indeholder almindelig klasseundervisning kombineret med øveler.
- Anden del foregår som projektarbejde i 3-ugersperioden i januar, hvor de studerende udfører et projekt inden for emnet 'digitale energisamfund'.

I løbet af kurset vil de studerende stifte bekendtskab med definitioner af bæredygtighed og udformningen af vores energisystem.

De studerende vil modtage en overordnet introduktion til energiens rolle i samfundet fra et historisk perspektiv og i et fremtidsperspektiv, hvor de studerende selv vil arbejde med energiplanlægning for et samfund.
De studerende vil lære centrale interesseindehavere i energisystemet at kende og lære om deres roller og mål for bæredygtighed.

Der vil blive arbejdet med elektricitet som energibærer og de udfordringer der følger med ambitionerne om et bæredygtigt energisystem med høj grad af elektrificering. Her vil de studerende blive introduceret til hvordan data om energiforbrug og CO2-udledning kan bidrage til at synliggøre og løse nogle af disse problemstillinger.
Litteraturhenvisninger
Bog: MacKay, David; "Sustainable Energy - without the hot air" UIT Cambridge, 2008 (download: https:/​/​www.withouthotair.com/​ ) samt supplerende litteratur i form af relevante artikler og rapporter.
Sidst opdateret
06. juni, 2018