31502 Medicoteknik 2

2018/2019

Kurset har rolle som Ingeniørarbejde og er forbeholdt studerende indskrevet på Medicin og Teknologi.
Kursusinformation
Biomedical engineering 2
Dansk
5
Bachelor
Kurset udbydes som enkeltfag
F5A (ons 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, temaprojekter, skriftlig og mundtlig formidling
13-uger
F4A,F4B,F5A,F5B; Reeksamen i august
Mundtlig eksamen
Mundtligt, baseret på én af de obligatoriske afleveringer i løbet af kurset.
Ca. 20 min. plus forberedelse
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
31501.KU002
Minimum 10
Helge Bjarup Dissing Sørensen , Lyngby Campus, Bygning 349, Tlf. (+45) 4525 5244 , hbds@dtu.dk
Jan Henrik Ardenkjær-Larsen , Lyngby Campus, Bygning 349, Tlf. (+45) 4525 3918 , jhar@dtu.dk

31 Institut for Elektroteknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Introducere nye studerende til medikoteknikkens faglige discipliner og disses faglige grundlag.
Bibringe den studerende et rationale for uddannelsens faglige indhold og struktur.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Viden (fakta, teori, metoder): Anvende, analysere og evaluere begreber, teorier, modeller, fagterminologi, metoder og procedurer inden for kursets temaer
  • Viden (praksis): For hvert af kursets temaer beskrive problemsfæren, hvilke aktører der findes i den danske industri og sundhedssektor og forklare regulatoriske og praktiske forhold, der begrænser anvendeligheden af teorier, metoder og materialer. Design, implementer, test og evaluere løsninger udfærdiget under de givne betingelser
  • Mind-set (personlig): Demonstrere selvhjulpenhed (tager initiativ, beslutninger og ansvar), positiv social attitude (udviser empati, tolerance, troværdighed, moral og etik), og selv-ledelse på et indledende niveau (har visioner, er selvbevidst, forandringsvillig, målfokuseret og prioriterende)
  • Mind-set (professionel): Demonstrere en begyndende grad af hypotese- og behovsdreven nysgerrighed og evidensbaseret kreativitet i udviklingen af løsninger. Anvende logisk og kritisk ræsonnement i beslutningsprocesser, og i begyndende grad praktisere et produkt-orienteret mind-set med fokus på sikkerhed, pålidelighed, bæredygtighed, bruger- og servicevenlighed, æstetik og etik
  • Selv-instruktion: Baseret på selv-refleksion, behovsbevidsthed og metakognition, i begyndende grad analysere videnbehov, indhente information samt udøve og evaluere læring med en kritisk sans for informationskilders troværdighed
  • Kommunikation: Beherske det danske sprog og kommunikationsværktøjer med kun få fejl i mundtlige fremlæggelser og skriftlige materialer, kan strukturere indhold i henhold til norm, i begyndende grad gøre anvendelse af fortællestil i overensstemmelse med kontekst og standarder, redigere for fejl, logik, klarhed, uregelmæssig stil og kildeoplysninger og på et indledende niveau udføre en kontekstanalyse til bestemmelse af kommunikationens formål samt modtagerens kompetencer
  • Team work: Arbejde i teams med ansvar for koordination og ledelse af team processer
  • Færdigheder (analytisk): Forstå procedurers formål og kontekst og i begyndende grad beslutte hvornår og hvilke regler, der skal anvendes
  • Færdigheder (realisering): Visualisere resultatet af simple procedurer, optimere og udføre procedurer med henblik på validitet, effektivitet og pålidelighed og lære at anvende simple værktøjer på en præcis og reproducerbar måde
  • Problemløsning (diagnose): For problemstillinger på et indledende bachelor niveau, diagnosticere problemstillinger formuleret med inkonsistent og upræcis information inden for kendt problemsfære, definere målet og sortere mellem gyldige og ugyldige løsningsmetoder
  • Problemløsning (strategi): For problemstillinger på et indledende bachelor niveau, argumentere for en løsningsstrategi, opdele simple problemstillinger, vælge mellem gyldige løsningsmetoder og implementere en eller flere af disse med kendte, simple værktøjer
  • Problemløsning (fortolkning): For problemstillinger på et indledende bachelor niveau, teste løsninger, analysere fejlkilder, fortolke konsekvensen af kompromiser, og fortolke løsningens betydning i problemsfæren
Kursusindhold
Signalbaseret diagnostik:
Eksempler på anvendelser, introduktion til teknologier
Billedbaseret diagnose:
Eksempler på anvendelser, introduktion til teknologier
Matematisk modelering:
Analytisk løsning og numerisk simulering af farmacokinetiske modeller
Bemærkninger
Kurset falder ind under kursusbegrebet Ingeniørarbejde og er obligatorisk og kun tilgængelig for studerende på 2. semester i bacheloruddannelsen Medicin og Teknologi.

E-learning anvendes i form af computer simulation.
Sidst opdateret
04. maj, 2018