Overordnede kursusmål
Introducere nye studerende til medikoteknikkens faglige discipliner
og disses faglige grundlag.
Bibringe den studerende et rationale for uddannelsens faglige
indhold og struktur.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Viden (fakta, teori, metoder): Anvende, analysere og evaluere
begreber, teorier, modeller, fagterminologi, metoder og procedurer
inden for kursets temaer
- Viden (praksis): For hvert af kursets temaer beskrive
problemsfæren, hvilke aktører der findes i den danske industri og
sundhedssektor og forklare regulatoriske og praktiske forhold, der
begrænser anvendeligheden af teorier, metoder og materialer.
Design, implementer, test og evaluere løsninger udfærdiget under de
givne betingelser
- Mind-set (personlig): Demonstrere selvhjulpenhed (tager
initiativ, beslutninger og ansvar), positiv social attitude
(udviser empati, tolerance, troværdighed, moral og etik), og
selv-ledelse på et indledende niveau (har visioner, er selvbevidst,
forandringsvillig, målfokuseret og prioriterende)
- Mind-set (professionel): Demonstrere en begyndende grad af
hypotese- og behovsdreven nysgerrighed og evidensbaseret
kreativitet i udviklingen af løsninger. Anvende logisk og kritisk
ræsonnement i beslutningsprocesser, og i begyndende grad praktisere
et produkt-orienteret mind-set med fokus på sikkerhed,
pålidelighed, bæredygtighed, bruger- og servicevenlighed, æstetik
og etik
- Selv-instruktion: Baseret på selv-refleksion, behovsbevidsthed
og metakognition, i begyndende grad analysere videnbehov, indhente
information samt udøve og evaluere læring med en kritisk sans for
informationskilders troværdighed
- Kommunikation: Beherske det danske sprog og
kommunikationsværktøjer med kun få fejl i mundtlige fremlæggelser
og skriftlige materialer, kan strukturere indhold i henhold til
norm, i begyndende grad gøre anvendelse af fortællestil i
overensstemmelse med kontekst og standarder, redigere for fejl,
logik, klarhed, uregelmæssig stil og kildeoplysninger og på et
indledende niveau udføre en kontekstanalyse til bestemmelse af
kommunikationens formål samt modtagerens kompetencer
- Team work: Arbejde i teams med ansvar for koordination og
ledelse af team processer
- Færdigheder (analytisk): Forstå procedurers formål og kontekst
og i begyndende grad beslutte hvornår og hvilke regler, der skal
anvendes
- Færdigheder (realisering): Visualisere resultatet af simple
procedurer, optimere og udføre procedurer med henblik på validitet,
effektivitet og pålidelighed og lære at anvende simple værktøjer på
en præcis og reproducerbar måde
- Problemløsning (diagnose): For problemstillinger på et
indledende bachelor niveau, diagnosticere problemstillinger
formuleret med inkonsistent og upræcis information inden for kendt
problemsfære, definere målet og sortere mellem gyldige og ugyldige
løsningsmetoder
- Problemløsning (strategi): For problemstillinger på et
indledende bachelor niveau, argumentere for en løsningsstrategi,
opdele simple problemstillinger, vælge mellem gyldige
løsningsmetoder og implementere en eller flere af disse med kendte,
simple værktøjer
- Problemløsning (fortolkning): For problemstillinger på et
indledende bachelor niveau, teste løsninger, analysere fejlkilder,
fortolke konsekvensen af kompromiser, og fortolke løsningens
betydning i problemsfæren
Kursusindhold
Signalbaseret diagnostik:
Eksempler på anvendelser, introduktion til teknologier
Billedbaseret diagnose:
Eksempler på anvendelser, introduktion til teknologier
Matematisk modelering:
Analytisk løsning og numerisk simulering af farmacokinetiske
modeller
Bemærkninger
Kurset falder ind under kursusbegrebet Ingeniørarbejde og er
obligatorisk og kun tilgængelig for studerende på 2. semester i
bacheloruddannelsen Medicin og Teknologi.
E-learning anvendes i form af computer simulation.
Sidst opdateret
04. maj, 2018