Overordnede kursusmål
Kursets formål er formidle de grundlæggende kompetencer, der kræves
til at udtænke, designe og implementere intelligente og
distribuerede styringssystemer, der kombinerer datastyrede og
videnbaserede metoder. Kursusarbejdet giver deltagerne en
applikationsorienteret introduktion til maskinelæring og
deklarative metoder til kunstig intelligens. Kursdeltagere lærer at
designe, implementere og evaluere automatiseringsløsninger ved at
anvende systemudviklingsmetoder i et større projekt.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Identificere og diskutere situationsbevidstheds-, beslutnings-
og kontrolopgaver i et intelligent system.
- Anvende maskinelæringsmetoder til data modellering i
intelligente systemer og evaluere deres effektivitet.
- Arbejde med store datasæt, udføre dataudforskning og udtræk for
at udlede viden fra data i et realistisk
automatiseringsproblem.
- Forklare teknikker til vidensrepræsentation samt relaterede
modeleringsprincipper, og vælg egnede vidensrepræsentation til
integration i en intelligent systemløsning.
- Beskrive passende anvendelser af logikbaserede og deklarativ
programmering anvendt til løsning af beslutningsproblemer i
intelligente systemer.
- Forklare og vælge passende metoder samt de tilsvarende
datamodeller og videnrepræsentationer som led i et
designproblem.
- Analysere et udviklings problem til intelligente systemer,
kommunikere design ideen, formulere specifikationer og test
krav.
- Designe og implementere en prototype af et intelligent system
ved hjælp af data-drevne og deklarative programmeringsteknikker i
en distribueret systemkontekst.
- Teste, validere og dokumentere et intelligent system af
begrænset kompleksitet.
Kursusindhold
Introduktion til typiske problemer egnet til anvendelse af
intelligente system, opgaveanalyse, systemudviklingsmetoder og
arkitekturelementer; anvendelse af intelligente systemer til
automatisering, problemer med internet af ting (IoT) og Smart Grid.
Distribuerede systemer: design til samtidighed, kommunikation og
debugging.
Videnrepræsentationstyper og ontologier, samt anvendelse i udvalgte
deklarative paradigmer (fx regelbaseret logik, søgnin på grafer,
...).
Håndtering af store datasæt; Data visualisering; Anvendt
statistiske læringsmetoder. Analyse af model-kvalitet.
Projekt til udvikling af intelligente systemer.
E-learning bruges i form af online afstemning og interaktive
quizzer samt en kursus wiki.
Litteraturhenvisninger
Course compendium with selected chapters from:
[ICS] K.M. Hangos,R. Lakener and M. Herzson, “Intelligent control
systems: an introduction with examples,” Kluwer Academic
Publishers, Dordrecht, ISBN 1-4020-0134-7
[AI-C] Coppin, Ben. 2004. Artificial Intelligence Illuminated.
Jones and Bartlett Publishers.
[DDBG] G. Coulouris, J. Dollimore, T. Kindberg, G. Blair:
“Distributed Systems - Concepts and Design”, 5th ed;
Addison-Wesley, ISBN 0-13-214301-1
[AI-RN] Russell, Stuart J. and Norvig, Peter (2010). Artificial
Intelligence A Modern Approach. 3rd Edition, Prentice Hall
Publishers.
[IDM] Tan, Pang-Ning, Michael Steinbach, and Vipin Kumar. 2014 or
2006. Introduction to Data Mining. Pearson Education.
Ydligere online resourcer bliver formidlet under kurset forløb.
f.eks.
[ISL-R] James, Gareth et al.. 2013. An Introduction to Statistical
Learning : with Applications in R. Springer.
http://link.springer.com.proxy.findit.dtu.dk/book/10.1007/978-1-4614-7138-7/page/1
[SEPP] Kossiakoff, A. et al. 2011. “Systems Engineering :
Principles and Practice.” Wiley-Interscience. Download:
http://findit.dtu.dk/en/catalog/245423157Bemærkninger
Det anbefales at overveje om man opfylder forudsætningerne inden
for programmering og at kontakte den kursusansvarlige, hvis man er
i tvivl.
E-learning anvendes i form af online voting systems, online quiz
(home assignments), interactive quiz, chat room, kursus wiki,
discussion board og elektronisk evaluering.
In case of unclear interpretation of the Danish description, the
English description is suggested for reference. Please contact the
course responsible if in doubt.
Sidst opdateret
01. maj, 2018