26610 Kemi og Innovation

2018/2019

Kursusinformation
Chemistry and Innovation
Dansk
5
Bachelor
Kandidat
Juni
Campus Lyngby
Forelæsninger suppleret med projektarbejde. I projektarbejdet arbejder man med et problem stillet af en virksomhed.
3-uger
Umiddelbart efter undervisningen (3-ugers-kursus)
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Opgaven består af en poster, hvor både problem og løsning beskrives. Den mundtlige eksamen starter med en 3 minutters salgstale for projektet
1 time
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
(26000/26027/26028/26030/26050).­26010 , Kemisk Fagprojekt, eller et lignende projekt, hvor man er blevet introduceret til læsning af forskellige typer litteratur inkl.videnskabelige tidsskrifter, patenter, konference-proceedings, og desuden har prøvet at lave et projekt der stilller et åbent spørgsmål.
Minimum 10 Maksimum: 30
Rasmus Fehrmann , Lyngby Campus, Bygning 206, Tlf. (+45) 4525 2389 , rf@kemi.dtu.dk
Anders Riisager , Lyngby Campus, Bygning 206, Tlf. (+45) 4525 2233 , ar@kemi.dtu.dk

26 Institut for Kemi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Målet er at introducere de studerende for begrebet åben innovation og give dem mulighed for at udvikle deres egne idéer i samarbejde med eksisterende virksomheder.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Generere idéer og gennemføre et innovationsprojekt i en gruppe.
  • Redegøre for innovationsbegrebet og mulige forretningsmodeller.
  • Anvende relevante udviklings- og projektstyringsværktøjer.
  • Anvende relevant videnskabelig litteratur og patentinformation i innovationsprojektet.
  • Inddrage relevant lovgivning/regelsæt i innovationsprojektet.
  • Illustrere projektideer og forretningspotentiale i en kort mundtlig fremlæggelse.
  • Udarbejde en overskuelig, og informativ poster, der beskriver hele projektet.
  • Præsentere ideer og reflektere over problemstillinger i en mundtlig dialog med forskellige interessenter.
Kursusindhold
I samarbejde med en virksomhed udvikles en forretningsidé. Det er de studerendes egne idéer, der er i fokus, men der arbejdes med inside-out/outside-in innovation, dvs. at det både kan være virksomheder og de studerende selv, der kommer med det oplæg, som så vil blive udviklet gennem kurset. Der vil være fokus på business model canvas og iterativ kundebaseret udvikling af forretningscasen.
Sidst opdateret
28. februar, 2019