23211 Fremstilling af nye bæredygtige fødevareingredienser – processer og anvendelser

2018/2019

Teknologisk specialiseringskursus Food Technology
Kursusinformation
Producing new sustainable food ingredients- processes and utilizations
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
F5A (ons 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, arbejde parvis i forbindelse med udarbejdelse af posters, præsentation af posters og feedback til medstuderende
13-uger
F5A
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Mundtlig eksamen (50 %) og bedømmelse af posters (50 %). 5 posters skal afleveres. Individuel bedømmelse baseret på en af de afleverede posters plus svar på generelle spørgsmål til teoretiske aspekter.
20 min
Alle hjælpemidler er tilladt :

Posters, noter, kursus materiale og internet er tilladt

7-trins skala , ekstern censur
23101 , Kendskab til fødevarekemi anbefales, hvilket kan opnås ved at tage kursus 23302 enten før eller parallelt med dette kursus
Minimum 8
Susan Løvstad Holdt , Lyngby Campus, Bygning 204 , suho@food.dtu.dk
Charlotte Jacobsen , Lyngby Campus, Bygning 204 , chja@food.dtu.dk

23 Fødevareinstituttet
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
See English description
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forstå og forklare alment kendte processer til produktion af fødevareingredienser
  • Kunne diskutere, hvordan nye ingredienser kan produceres fra råvarer og sidestrømme fra fødevareindustrien, og hvordan de kan anvendes og give værdi
  • Beskrive funktionaliteter for forskellige kategorier af fødevareingredienser
  • Identificere og validere teoretiske løsninger til praktiske udfordringer relateret til ekstraktion og multiekstraktion af nye ingredienser
  • Anvende viden til at skabe nye koncepter for multiekstraktion af forskellige råvarer, som er beskrevet ved forelæsningerne
  • Diskutere principper for fremstilling af ingredienser på tværs af forskellige cases og være i stand til at identificere og definere den bedst mulige proces for den enkelte case
  • Beskrive, præsentere og diskutere multiekstraktions koncepter præcist i posters, pitches og ved den mundtlige eksamen
  • Give konstruktivt feedback til posters og pitches fra de andre kursusdeltagere
Kursusindhold
See English description
Sidst opdateret
12. marts, 2019