12210 Miljøteknik i U-lande

2018/2019

Kursusinformation
Environmental Engineering in Developing Countries
Engelsk
5
Bachelor
Kurset udbydes som enkeltfag
Januar
3-ugers intensivt kursus
Campus Lyngby
Projektarbejde i grupper, forelæsninger, videoer, gæsteforelæsere
3-uger
Skriftlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
En helhedskarakter er givet, baseret på: - Tre multiple-choice spørgeskemaer, dvs. en for hvert modul, én om ugen på fredag eftermiddag. - Rapporten fra opgaven i grupper (max 10.000 ord).
3 timer (dvs. 1 time til hver spørgeskemaer)
Uden hjælpemidler :

Skriftlige hjælpemidler er tilladt til projektrapport.
Ingen hjælpemidler ved opfyldelsen af tre spørgeskemaer.

7-trins skala , intern bedømmelse
Ingen specielle
Minimum 10
Alessio Boldrin , Lyngby Campus, Bygning 115, Tlf. (+45) 4525 1585 , aleb@env.dtu.dk

12 Institut for Vand og Miljøteknologi
Swiss Federal Institute of Aquatic Science and Technology (EAWAG)
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursisterne vil forstå betydningen af ordentlig vandforsyning, kloakering og forvaltning af fast affald i udviklingslande. Kurset vil give den nødvendige baggrund og værktøjer til at skitsere løsninger for vandforsyning, kloakering og forvaltning af fast affald. Kurset vil fokusere på, hvordan at kontekstualisere disse løsninger på specifikke problemer og situationer, samtidig med at de eksterne faktorer, der kan forhindre, at et velfungerende det tekniske system.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Skitsere mulige og passende tekniske løsninger til vandforsyning, sanitet og affaldshåndtering i lav- og mellemindkomstlande
  • Forstå og forklare, hvordan sanitet, affald forsyning og affaldshåndtering er knyttet til menneskers sundhed og miljøet.
  • Forklare grundlæggende koncepter for identifikation og intervention i miljøproblemer med vægt på byområder i udviklingslande.
  • Kritisk revision litteratur på passende teknikker for vandforsyning, kloakering og affaldshåndtering i udviklingslande.
  • Indsamle relevante data for at udføre opgaven, herunder korrekt brug af informationskilder og citater.
  • Designløsninger til forbedring/etablering af vandforsyning, kloakering og vandforvaltning i udvalgte steder.
  • Analysere og forstå lovgivningsmæssigt, kulturelle, økonomiske og socio faktorer i forhold til en vellykket gennemførelse af de designede løsning
  • Forklare og forsvare indholdet af rapporten og konklusionerne til andre kursusdeltagere
Kursusindhold
Kurset giver de studerende en forståelse af problemer relateret til miljøteknik i byområderne i udviklingslande, med fokus på vandforsyning, kloakering og affaldshåndtering. Kurset vil give overblik over miljømæssige ingeniører i udviklingslande, i forbindelse med sundhed, miljø, sociale, økonomiske og lovgivningsmæssige aspekter. Kurset er struktureret omkring tre moduler, der giver et overblik over tekniske og forvaltning løsninger til vandforsyning (M1), sanitet (M2) og affaldshåndtering (M3); flere tilfælde undersøgelser og eksempler vil blive præsenteret.
Kurset gør brug af en række forskellige undervisning værktøjer, herunder frontal foredrag, videoer, præsentationer, et rollespil, og gruppearbejde på en bestemt tildeling.
Litteraturhenvisninger
Læsnings- og videomateriale omfatter en række rapporter og videoer med fokus på både generiske aspekter af vandforsyning, kloakering og affaldshåndtering i udviklingslande, samt specifikke emner og casestudier. Dette baggrundsmateriale vil blive stillet til rådighed via DTU Inside før starten af kurset. Yderligere materiale kan leveres afhængigt af de specifikke behov i grupperne.
Bemærkninger
Kan tages på enhvert tidspunkt i studieforløbet, men kun i januar-perioden
Kurset er udviklet og gennemføres i samarbejde med den Swiss Federal Institute of Aquatic Science and Technology (EAWAG).
Sidst opdateret
04. maj, 2018