Overordnede kursusmål
At give metoder og kompetencer til at indgå i ingerniørfaglig
projektledelse og forstå de professionelle dimensioner af dette
arbejde.
Der analyseres eksempler fra byggeri i det grønlandske samfund,
hvor der kræves indsigt i samspillet mellem en lokal kultur og en
eller flere udefrakommende faglige og arbejdsmæssige kulturer og
med interessenter på forskellige niveauer.
Det at håndtere den interkulturelle udfordring forudsætter et
kendskab til de enkelte kulturers referenceramme, hvor kultur skal
forstås bredere end etnisk oprindelse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Præsentere grundprincipper i forhold til almen
projektledelse
- Beskrive projektlederens rolle i relation til projekters
forskellige interessenter
- Beskrive almene principper for at analysere konditionerne for
gode samarbejdsrelationer og et godt psykisk arbejdsmiljø
- Definere de væsentlige forskelle i referenceramme for en
traditionel inuitkultur, en moderne blandingskultur og en dansk
managementkultur
- Definere de væsentlige forskelle i referencerammen for en
akademisk kultur versus en håndværkerkultur
- Beskrive hvilke udfordringer den kulturelle dimension medfører
i projektledelsen
- Analysere rammerne for projektledelse og foreslå måder at
udvikle kompetencer til samarbejde og gennemførelse af
projekter
- Analysere væsentligste konsekvenser af utilstrækkelig
projektplanlægning og - ledelse
Kursusindhold
Kurset indebærer en generel introduktion til projektledelse, samt
hvordan der sikres et godt samarbejde og psykisk arbejdsmiljø i
projektorganisationen helt ud i yderste led. De typiske forskelle i
kulturel referenceramme hos de almindelige interessenter, der
involveres i eller berøres af traditionelle grønlandske projekter,
hvor ingeniører indgår i projektledelsen, analyseres. På baggrund
af aktuelle lokale projekter og/eller de studerendes egene
projekter analyseres de mest almindelige interkulturelle
udfordringer, der kan opstå i grønlandske projektgrupper.
Der arbejdes i grupper, hvor der udarbejdes en samlet rapport, og
den enkelte studerende udarbejder endvidere en individuel
procesrapport, der indgår i den samlede bedømmelse.
Bemærkninger
Underviser team:
Kåre hendirksen krhe@byg.dtu.dk
Ulrik Jørgensen uljo@plan.aau.dk
Sidst opdateret
11. oktober, 2018