Overordnede kursusmål
Kurset giver en introduktion til udvalgte emneområder inden for
kvantefysik og kvanteteknologi der er særligt relevant for aktuel
forskning og innovation. Gennem en række af foredrag af eksperter,
alle med dokumenterede undervisnings- og formidlingskompetencer,
vil deltagerne få en grundig opdatering på den aktuelle status for
forskning og teknologiudvikling inden for skolens emnefelt. Kurset
omfatter desuden materiale af mere grundlæggende karakter for at
genopfriske deltagernes viden om mere basalt fagligt stof.
Deltagere forudsættes at have kendskab til grundlæggende
kvantemekanik, faststoffysik og optik på kandidatniveau.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Viden om udvalgte aspekter af kvantefysikken der er
grundlæggende for forskning inden for kvanteteknologi
- Viden om den kvanticerede beskrivelse af vekselvirkningen
mellem lys og atomer og udveksling af kvantetilstande.
- Viden om grundlæggende begreber inden for
kvanteinformationsprocessering og –computing.
- Redegøre for begrebet kvantekryptografi
- Viden om kvantesensing og udvalgte detektionsteknikker.
- Diskutere faststofegenskaber for materialer relevante for
avancerede kvanteteknologier
- Diskutere egenskaber for udvalgte komponenter og kilder til
kohærent lys, herunder faststof-lyskilder, halvleder lasere,
forstærkere og kvantepunkter.
- Udvikle generelle teknologiske elementer inden for
kvantesensing og kvantekommunikation
Kursusindhold
Kurset køres som en ph.d.-sommerskole af en uges varighed på et
kursuscenter uden for DTU. Se hjemmesiden for det aktuelle kursus:
http://www.quantum.dtu.dk/Education/Summer-School-2019
Kursusdeltagere kan opnå 5 ECTS points for deltagelse i
sommerskolen på betingelse af:
• aktiv deltagelse ved alle foredrag og ved poster session
• at der gives en præsentation i form af en poster eller et
foredrag
• at der indleveres en videnskabelig rapport af et samlet omfang på
ca. 10 sider, som opsummerer arbejdet ved sommer skolens
gruppeøvelser. Rapporten skal for hvert gruppearbejde inkludere:
o et resumé af den videnskabelige artikel der blev arbejdet med
o en diskussion af artiklens videnskabelige nyhedsværdi og relevans
for kvanteteknologi
o en analyse af fordele og udfordringer ved artiklens resultater i
forhold til teknologioverførsel (kvante-innovation)
o en diskussion af artiklens potentiale for kvante-innovation med
inddragelse af elementer fra skolens forelæsning om Innovation
& Entrepreneurship.
Sidst opdateret
20. juni, 2019