02369 Software processer og mønstre
2018/2019
Softwareteknologi: 3. semester
IT og Økonomi: 3. semester
Overordnede kursusmål
Kursets mål er at sætte den studerende i stand til at udvikle
software efter agile udviklingsmetoder i et konkret projekt, der
defineres i samarbejde med eksterne produkt ejere. Endvidere at
give den studerende et overblik over gængse designmønstre og deres
anvendelser. Den studerende lærer at arbejde med en leverance
styret agil process model, hvor vurdering af risici samt værdi for
kunden er i fokus.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Beskrive principper i agile udviklingsmetoder og kategorisere
disse
- Udvikle software i praksis efter SCRUM metoden
- Anvende et agilt projektstyringsværktøj
- Anvende risikoanalyse
- Identificere og forklare softwarearkitektur, herunder
designmønstre
- Anvendelse af en bred vifte af design mønstre
- Anvende tilstands- og aktivitetsdiagrammer
- Udarbejde en rapport, der dokumenterer og vurderer et projekts
leverancer
- Indgå som et fuldgyldigt medlem i en projektgruppe
(projektkontrakt)
Kursusindhold
Business case: Fra UML til implementering i Java
Tilstands- og aktivitetsdiagrammer
Agile udviklingsmetoder
User stories
Extreme programmering (XP)
Agil estimationsprincipper
Scrum
Risikoanalyse.
Designmønstre
Litteraturhenvisninger
Oplyses via Campus Net
Bemærkninger
Kurset består af en kombineret teori/øvelsesperiode og en
projektperiode.
Deltagerne inddeles i samme arbejdsgrupper som i 62550, og der
arbejdes på samme projekt med fokus på procesdelen
Sidst opdateret
25. juni, 2018