Overordnede kursusmål
Gennem arbejdet på afgangsprojektet specialiserer den studerende
sig inden for et mere eller mindre snævert fagområde med IT som det
centrale omdrejningspunkt. Ønskes retningsbetegnelse afgrænses
fagområdet i henhold til krav herfor.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Skal have viden og forståelse af korrekt fagterminologi (Viden
og forståelse)
- Skal kunne redegøre for formål og anvendelse af modeller og
begreber gennemgået i de valgte dele af uddannelsen (Viden og
forståelse)
- Skal kunne reflektere over uddannelsens teorier og modeller i
relation til praksis (Viden og forståelse)
- Skal kunne vurdere tidskritiske og sikkerhedsmæssige problemer
i projektets system (Viden og forståelse)
- Skal kunne vurdere systemets kommunikationsbehov og analysere
det nødvendige valg af teknisk løsning (Viden og forståelse)
- Skal have kendskab til de væsentligste videnskabsteoretiske
metoder (Viden og forståelse)
- Skal selvstændigt kunne diskutere og perspektivere systemet
beskrevet i rapporten og inddrage konklusioner i forhold til hele
uddannelsens fagområder (Viden og forståelse)
- -
Kursusindhold
Læringsmål: (fortsat)
Færdigheder
• Skal gennem de nødvendige diagrammer kunne dokumentere et systems
opbygning
• Skal kunne vælge teorier og modeller, der understøtter moderne
systemudvikling
• Skal kunne skabe et værdiskabende system
• Skal kunne diskutere og vurdere alternative systemopbygninger
• Skal kunne teste et system og udfærdige en testrapport
• Skal kunne udarbejde en professionel rapport ud fra den valgte
problemstilling
Kompetencer
• Skal kunne analysere, designe og implementere større systemer
• Skal kunne implementere et system efter eget valg
• Skal kunne dokumentere et systems opbygning gennem en
professionel rapport
• Skal i en given virksomhed kunne i indgå i en større
systemudvikling
Indhold:
Projektmetodeundervisningen omhandler følgende temaer:
• Introduktion til projektmetode og afgangsprojekt
• Indledende beskrivelse af problemstilling, projektets faser
• Formål, afgrænsning, problemformulering, valg af teorier og
modeller
Litteraturhenvisninger
Se
cv.diplom.dtu.dkSidst opdateret
04. april, 2017