Overordnede kursusmål
Formålet med modulet er at kvalificere de studerende til i et
tværfagligt projekt at identificere, reflektere og analysere en
konkret problemstilling relateret til uddannelsens indhold. At
fremkomme med forslag til løsninger på virksomhedens konkrete
udfordringer relateret til virksomhedens arbejde med energi-,
miljø- og arbejdsmiljøledelse kendetegnet ved praktisk og
anvendelsesorienteret relevans samt nuanceret teoretisk fundering.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Viden og forståelse:Skal kunne forstå videnskabsteoretisk
erkendelsesgrundlag relateret til de metoder og teorier der
anvendes i afgangsprojektet
- Viden og forståelse:Skal forstå og kunne reflektere over at
flere metoder rigtigt anvendt giver højere samlet validitet i
undersøgelser
- Viden og forståelse:Skal kunne anvende viden om teorier og
metoder indenfor ledelse, energi-, miljø- og arbejdsmiljøledelse på
en reflekteret måde
- Færdigheder:Skal relevant kunne udvælge og vurdere en eller
flere metoder til indsamling af empiri
- Færdigheder:Skal relevant udvælge teorier og modeller, der kan
give projektet befrugtende perspektiver
- Færdigheder:Skal kunne indsamle empiri, der opbygger det
nødvendige argumentationsgrundlag
- Færdigheder:Skal kunne vurdere resultaterne af analyserne i
forhold til valgte teorier og metoder samt forholde sig
reflekterende til resultaternes mulighed for anvendelse i egen
praksis
- Færdigheder:Skal kunne formidle komplekse problemstillinger i
forhold til organisationen
- Kompetencer:Skal kunne formulere et konkret projektformål kort
og præcist
- Kompetencer:Skal kunne konkludere på det foreliggende
argumentationsgrundlag og komme med anbefalinger til initiativer,
der kan tage hånd om de udfordringer projektet søger løsninger
på
- Kompetencer:Skal kunne bringe uddannelsens færdigheder i
anvendelse i egen virksomhed/hverdag
- Kompetencer:Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte
teorier og metoder i forhold til egen praksis
Kursusindhold
Undervisningen i projektmetode kommer omkring følgende temaer:
• Opstart, introduktion til projektmetode og afgangsprojekt.
• Indledende beskrivelse af problemstilling, projektets faser.
• Formål, afgrænsning, problemformulering, valg af teorier og
modeller.
• Informationsbehov, metodevalg og dataindsamling, analyse og
præsentation.
Herefter gennemføres afgangsprojektet med løbende vejledning.
Vejlederen skal godkende problemformuleringen.
Litteraturhenvisninger
Se
www.cv.diplom.dtu.dkSidst opdateret
16. januar, 2018