Overordnede kursusmål
Modulet har som formål at udvikle kompetencer hos de studerende
således, at de studerende vil være i stand til at afdække behov og
analysere energi- og miljøledelsessystemer ud fra standarder og
gældende lovgivning. Der fokuseres på, at de studerende vil være i
stand til at forstå sammenhænge mellem energi og miljø samt at de
får indsigt i, hvordan man kan integrere energi- og miljøarbejdet i
sin organisation og herved opnå et samspil med
virksomhedens/organisationens mål og værdier.
Modulet vil arbejde målrettet med medarbejderinddragelse,
forbedringskultur og innovation.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Skal have viden om relevante teorier og metoder indenfor energi
- og miljøledelse samt deres videnskabsteoretiske afsæt og skal
kunne reflektere over deres anvendelse i praksis (Viden og
forståelse)
- Skal have viden om dansk klima-, energi og miljøpolitik og den
tilhørende lovgivning (Viden og forståelse)
- Skal have viden om miljørapportering, deres formål,
tilblivelse, brug og funktionsmåde (Viden og forståelse)
- Skal have viden om CSR, internationale konventioner og deres
anvendelse i virksomheden (Viden og forståelse)
- Skal have viden om og forståelse for miljø-og
energiledelsessystemer, deres anvendelse og funktionsmåde samt
dokumentationskrav – herunder kendskab til anerkendte standarder
(Viden og forståelse)
- Skal have viden om miljøgodkendelser, lovkrav hertil samt viden
om procedure for ansøgning om og meddelelse af miljøgodkendelse
(Viden og forståelse)
- Skal have viden om obligatoriske energiordninger, energi- og
miljøafgifter (Viden og forståelse)
- Skal have viden om cirkulær økonomi, BAT og livscyklusanalyser
(Viden og forståelse)
- Skal kunne formidle komplekse problemstillinger inden for
energi og miljø til virksomhedens ejere og øvrige interessenter
(Færdigheder)
- Skal kunne anvende et energi/miljøstyringssystem i daglig
drift, herunder at kunne honorere dokumentationskrav
(Færdigheder)
- Skal kunne anvende lovbestemte energiordninger
(Færdigheder)
- Skal kunne analysere og sammenligne miljørapporter med henblik
på at vurdere en virksomheds miljøperformance i forhold til dens
opstillede mål (Færdigheder)
Kursusindhold
Læringsmål (fortsat):
Færdigheder:
• Skal kunne analysere energi-/miljøledelsessystemer og
identificere dets styrker og svagheder samt beslutte handlinger som
følge heraf
• Skal kunne vurdere hvilke oplysninger der skal tilvejebringes
ifm. udarbejdelse af en miljøansøgning, under iagttagelse af
gældende lovgivning
Kompetencer:
• Skal kunne koble teorierne med sin egen praksis/hverdag, således
at de opnåede kompetencer kan implementeres i det daglige arbejde
• Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer med en høj
grad af medarbejderinddragelse i arbejdet med virksomhedens
energi-og miljøpolitik
• Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt arbejde
angående implementering af virksomhedens energi-og
miljøledelsessystemer
• Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder
i forhold til egen praksis
Indhold:
Miljø- og energiledelse som en del af virksomhedens strategi
• Virksomhedens sociale ansvarlighed - CSR og FN's 17
verdensmål
• Global Compact - ISO 26000 - OECD's retningslinjer
• Eksterne og interne strategifaktorer i relation til energi og
miljø
Regulering som politisk værktøj
• Dansk klima-, energi - og miljøpolitik
• Miljølovgivningen generelt
• International udvikling og påvirkning
• Miljøgodkendelse
Virksomheders energi- og miljøforhold
• Miljøledelse ISO 14001 og EMAS
• Energi- og klimaledelse ISO 50001
• Investeringer i miljø- og klimaforbedringer
• Obligatoriske ordninger og eftersyn
• Miljøøkonomi – miljøinvesteringer - cost/benefit
Produkters energi- og miljøforhold
• Life Cycle Assessment/ Life Cycle Cost og LCM
• BAT
• Cirkulær økonomi
• Miljø- og energiafgifter
Miljøkommunikation
• Adgang til miljøoplysninger
• Miljørapportering, EMAS
• GRI Green Reporting Initiative
• CSR i årsrapporten
• Energi- og miljømærkning
Litteraturhenvisninger
Se
www.cv.diplom.dtu.dkSidst opdateret
15. februar, 2018