Overordnede kursusmål
Kurset udvikler dine innovationskompetencer og træner din evne til
at arbejde i tværfaglige teams i en innovationsproces. Du lærer at
fordybe dig i de faglige udfordringer du møder, at anvende din
faglighed i nye sammenhænge, at dele viden og praksis fra din
faglighed og hvordan man manøvrerer i processer karakteriseret ved
mange ukendte faktorer.
På kurset kommer du til at arbejde med innovation i virksomheder og
være med til at løse virkelige udfordringer, som en række
virksomheder har stillet til rådighed. Udfordringerne løses i
tværfaglige teams.
Når du er færdig med kurset, kan du tilrettelægge og gennemføre en
tværfaglig innovationsproces baseret på og med anvendelse af
relevante innovationsmodeller og -metoder.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Anvende relevante innovationsmetoder og redskaber til:
Problemidentifikation, idé generering, indsamling og vurdering af
kvantitative og kvalitative informationer, prototyping, test og
afprøvning af ideer, prototyper og koncepter, overvejelser om
endelig implementering i interaktion med virksomhed såvel som
kunder og brugere.
- Redegøre for grundlæggende teori indenfor forretning,
organisationsformer, -dynamikker og ledelsesprincipper, relevante
innovationsmodeller og -metoder samt demonstrere viden inden for
teori og metoder bag interdisciplinært samarbejde.
- Identificere og medvirke aktivt til at afklare en åben
problemstilling gennem anvendelse af flere perspektiver. Dernæst
kunne indhente og/eller skabe den viden, som er nødvendig for at
løse problemstillingen.
- Tilpasse problemstilling og proces samt skabe den endelige
løsning ved at tage hensyn til den aktuelle virksomheds rammer,
ressourcer og forforståelser.
- Kommunikere en løsning som et innovationsoplæg der inkluderer
en dokumenteret prototype samt overvejelser om IP-rettigheder,
økonomiske, markedsmæssige, samfundsmæssige, organisatoriske emner
og andre eksterne faktorer.
- Analysere og håndtere usikkerhed og kompleksitet i projektet,
herunder dynamikken i interaktionen imellem interessenter, partnere
og projektdeltagere, og kunne argumentere for valg og fravalg i
projektet.
- Sætte egne såvel som andres faglighed, præferencer og
potentialer i spil i et interdisciplinært projektarbejde. Desuden
være i stand til at argumentere for væsentlige beslutninger, sat i
relation til både egen og andres fagligheder.
- Se egen rolle og samarbejdet i teamet i et metaperspektiv, for
at forstå hvordan teamet kommunikerer, planlægger, beslutter, løser
opgaver, håndterer uenigheder og forholder sig til faglige og
personlige forskelle.
- Beskrive og reflektere over en innovationsproces, egen og
andres roller i denne, og relatere dette samt opnåede erfaringer
til kursets teori om innovation og interdisciplinært
samarbejde.
Kursusindhold
Du kommer til at arbejde med en problemstilling fra en virksomhed,
som kræver en ny løsning, hvor teknologi og teknologiudvikling
spiller en central rolle. Teorien indlæres primært via et
e-læringsmodul således at kursusdagene bruges på at anvende teorien
i praksis. Den viden, som du opnår i e-læringsmodulet, indgår i den
endelige bedømmelse.
Grundlæggende for forløbet er et forretningsperspektiv på komplekse
ingeniørproblemer. Der gøres overvejelser om brugere, teknologi,
design, bæredygtighed, marked, samfund og økonomi når projektet
drives fremad. Entreprenante, innovative og agile metoder matches
med traditionel ingeniørudvikling og skaber en effektiv
udviklingsproces.
I vil afslutte kurset med et innovationsoplæg og evt. en prototype
i ingeniørmæssig kvalitet, der indgår i den endelige
karaktergivning. Hvert teammedlem er ansvarlig for beslutninger i
hele projektet. Ligeledes vil I reflektere over processen, og
hvordan I som team har formået at bringe hinandens kompetencer i
spil.
På kurset kommer I til at udfordre jer selv og manøvrere i ukendte
processer. I vil komme til at arbejde med andre fagligheder og lære
at samarbejde på tværs af studieretninger. I kommer til at arbejde
med virksomhedscase og er ansvarlige for at levere på de aftalte
leverancer til teamet og virksomheden .
Litteraturhenvisninger
Bog:
"Delft Design Guide" by Annemiek van Boeijen, Jaap
Daalhuizen, Jelle Zijlstra, Roos van der Schoor. BIS Publishers
(ISBN: 978 90 6369 327 5)
Alexander Osterwalder and Yves Pigneur: “Business Model Generation:
A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers”. Wiley
2009. (ISBN:9780470876411) or free sneak peek PDF version
(https://strategyzer.com/books/business-model-generation)
Øvrigt undervisningsmateriale er samlet på kursets
e-læringsplatform
Sidst opdateret
13. marts, 2018