62990 Innovation Pilot (summer edition)

2017/2018

Obligatorisk kursus for alle diplomingeniørstuderende på 5.-6. semester fra efterår 2016.
Kursets varighed er 6 uger.
NB!! Bemærk venligst, for S18 udbydes kurset i ugerne 26-27-28 og 32-33-34 (alle 6 uger er incl.). Kursusstart er udenfor skemastrukturen og starter en uge før juli perioden.
Kursusinformation
Innovation Pilot (summer edition)
Engelsk
10
Diplomingeniør
Kurset udbydes under tompladsordningen
Juli og August
Kursets varighed er 6 uger
NB!! Bemærk venligst, for S18 udbydes kurset i ugerne 26-27-28 og 32-33-34 (alle 6 uger er incl.). Kursusstart er udenfor skemastrukturen og starter en uge før juli perioden.
Undervisningen foregår på enten Ballerup eller Lyngby Campus. Undervisningsstedet annonceres via kursets Inside side
Kurset baseres på interdisciplinært teamsamarbejde om et virksomhedsprojekt.
Interdisciplinært teamsamarbejde forudsætter at man arbejder sammen, gennemførelse af kurset kræver derfor aktiv tilstedeværelse.
Undervisningen foregår som en kombination af et e-læringsmodul og workshops.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Deltagelse i virksomhedssamarbejde og en bestået midtvejseksamen (e-lærings eksamen) er en forudsætning for at gå til endelig eksamen i kurset.
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
I bedømmelsen indgår e-læringsmodulbesvarelser, procesrapport, innovationsoplæg og prototype. Den endelige karakter er en helhedsvurdering baseret på ovenstående elementer. Eksamenssproget er engelsk.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
6206362999
Bestået de første fire semestre af din uddannelse.
Maksimum: 80
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren

Bemærk: Det er ikke muligt at tilmelde sig dette kursus efter kursusstart.
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset udvikler dine innovationskompetencer og træner din evne til at arbejde i tværfaglige teams i en innovationsproces. Du lærer at fordybe dig i de faglige udfordringer du møder, at anvende din faglighed i nye sammenhænge, at dele viden og praksis fra din faglighed og hvordan man manøvrerer i processer karakteriseret ved mange ukendte faktorer.

På kurset kommer du til at arbejde med innovation i virksomheder og være med til at løse virkelige udfordringer, som en række virksomheder har stillet til rådighed. Udfordringerne løses i tværfaglige teams.

Når du er færdig med kurset, kan du tilrettelægge og gennemføre en tværfaglig innovationsproces baseret på og med anvendelse af relevante innovationsmodeller og -metoder.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende relevante innovationsmetoder og redskaber til: Problemidentifikation, idé generering, indsamling og vurdering af kvantitative og kvalitative informationer, prototyping, test og afprøvning af ideer, prototyper og koncepter, overvejelser om endelig implementering i interaktion med virksomhed såvel som kunder og brugere.
  • Redegøre for grundlæggende teori indenfor forretning, organisationsformer, -dynamikker og ledelsesprincipper, relevante innovationsmodeller og -metoder samt demonstrere viden inden for teori og metoder bag interdisciplinært samarbejde.
  • Identificere og medvirke aktivt til at afklare en åben problemstilling gennem anvendelse af flere perspektiver. Dernæst kunne indhente og/eller skabe den viden, som er nødvendig for at løse problemstillingen.
  • Tilpasse problemstilling og proces samt skabe den endelige løsning ved at tage hensyn til den aktuelle virksomheds rammer, ressourcer og forforståelser.
  • Kommunikere en løsning som et innovationsoplæg der inkluderer en dokumenteret prototype samt overvejelser om IP-rettigheder, økonomiske, markedsmæssige, samfundsmæssige, organisatoriske emner og andre eksterne faktorer.
  • Analysere og håndtere usikkerhed og kompleksitet i projektet, herunder dynamikken i interaktionen imellem interessenter, partnere og projektdeltagere, og kunne argumentere for valg og fravalg i projektet.
  • Sætte egne såvel som andres faglighed, præferencer og potentialer i spil i et interdisciplinært projektarbejde. Desuden være i stand til at argumentere for væsentlige beslutninger, sat i relation til både egen og andres fagligheder.
  • Se egen rolle og samarbejdet i teamet i et metaperspektiv, for at forstå hvordan teamet kommunikerer, planlægger, beslutter, løser opgaver, håndterer uenigheder og forholder sig til faglige og personlige forskelle.
  • Beskrive og reflektere over en innovationsproces, egen og andres roller i denne, og relatere dette samt opnåede erfaringer til kursets teori om innovation og interdisciplinært samarbejde.
Kursusindhold
Du kommer til at arbejde med en problemstilling fra en virksomhed, som kræver en ny løsning, hvor teknologi og teknologiudvikling spiller en central rolle. Teorien indlæres primært via et e-læringsmodul således at kursusdagene bruges på at anvende teorien i praksis. Den viden, som du opnår i e-læringsmodulet, indgår i den endelige bedømmelse.

Grundlæggende for forløbet er et forretningsperspektiv på komplekse ingeniørproblemer. Der gøres overvejelser om brugere, teknologi, design, bæredygtighed, marked, samfund og økonomi når projektet drives fremad. Entreprenante, innovative og agile metoder matches med traditionel ingeniørudvikling og skaber en effektiv udviklingsproces.

I vil afslutte kurset med et innovationsoplæg og evt. en prototype i ingeniørmæssig kvalitet, der indgår i den endelige karaktergivning. Hvert teammedlem er ansvarlig for beslutninger i hele projektet. Ligeledes vil I reflektere over processen, og hvordan I som team har formået at bringe hinandens kompetencer i spil.

På kurset kommer I til at udfordre jer selv og manøvrere i ukendte processer. I vil komme til at arbejde med andre fagligheder og lære at samarbejde på tværs af studieretninger. I kommer til at arbejde med virksomhedscase og er ansvarlige for at levere på de aftalte leverancer til teamet og virksomheden .
Litteraturhenvisninger
Bog:
"Delft Design Guide" by Annemiek van Boeijen, Jaap Daalhuizen, Jelle Zijlstra, Roos van der Schoor. BIS Publishers (ISBN: 978 90 6369 327 5)

Alexander Osterwalder and Yves Pigneur: “Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers”. Wiley 2009. (ISBN:9780470876411) or free sneak peek PDF version (https:/​​/​​strategyzer.com/​​books/​​business-model-generation)

Øvrigt undervisningsmateriale er samlet på kursets e-læringsplatform
Sidst opdateret
13. marts, 2018