Overordnede kursusmål
Strategispil er spil med veldefinerede regler samt en strategi for
hvordan man udnytter reglerne til at vinde spillet. Eksempler er
kryds-og-bolle, Dam og Skak, der også kaldes perfect-information
spil, samt spil med tilfældighed som f.eks. Back-Gammon.
Strategispil kan tjene som model for forskellige
problemløsningsmetoder indenfor datalogien, metoder der anvendes
indenfor ingeniøropgaver som VLSI design, robot-navigation,
jobshop-skedulering mv.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- - kan forklare og anvende relevante metoder indenfor Kunstig
Intelligens: Spilteori, heuristisk søgning.
- - kan evaluere anvendeligheden af disse metoder til et givet
problem.
- - har praktisk erfaring med design og implementering af
komplekse rekursive algoritmer.
- - har praktisk erfaring med analyse af performance og
kompleksitet.
- - har praktisk erfaring med at tune algoritmer.
- - kan dokumentere sit arbejde på skrift.
- -kan diskutere sit arbejde i en debat.
- - har praktisk erfaring med gruppeprojekter.
Kursusindhold
Introduktion til kunstig intelligens.
Problemløsning ved søgning i tilstandsrum: Vi vil analysere og
implementere algoritmer til at finde vej gennem en labyrint, den
korteste vej mellem byer, planlægningsproblemer mm.
Design og implementation af et spil: Vi vil lære hvordan en
computer kan spille skak og vi vil implementere vores eget
skakprogram eller et andet spil efter eget valg.
Spilteori, algoritmeanalyse, datastrukturer.
Litteraturhenvisninger
kompendie
Bemærkninger
Karaterer gives efter 7-skalaen.
Sidst opdateret
30. november, 2017