Overordnede kursusmål
Behovet for information til at skabe konkurrencemæssige fordele og
optimere processer gør, at Business Intelligence og Analytics
spiller en stadig større rolle i virksomheder. Formålet med kurset
er, at give de studerende faglige kompetencer til, at kunne
kravspecificere informationsbehov til innovation af
forretningsprocesser set i en strategisk kontekst, erhverve
forståelse for den anvendte teknologi, samt i praksis kunne udvikle
en Business Intelligence løsning ved hjælp af regneark (fx MS Excel
eller SAS) eller alment tilgængelige BI værktøjer..
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Ud fra case materiale kunne udvikle en Business Intelligence
løsning med MS Excel eller andet BI værktøje
- Have en grundlæggende kendskab til SQL og dets formål
- Redegøre for hovedelementer i forløbet af en forretningsmæssig
kravspecifikation og business case metodik
- Have kendskab til arkitektur - og IT infrastrukturkomponenter i
typisk forekommende Business Intelligence løsninger.
- Have kendskab til og kunne forklare formål med opbygning af -
og strukturkomponenter i - et data warehouse og data marter, samt
de typisk forkomne kildesystemer i virksomhedens miljø
- Redegøre for forskellige analytiske teknikker, som kan
tilvejebringe forskellige former for information til
beslutningsstøtte og procesforbedring
- Kunne lave en informationsstrategi ud fra strategiske
målsætninger på virksomheds- eller funktionsniveauet og kunne
identificere relevante informationsbehov til procesforbedring og
opstart af nye forretningsprocesser
- Have forståelse af Business Intelligence som en holistisk
disciplin med relationer fra forretningsstrategi til kildedata
- Kunne identificere de væsentligst risikomomenter forbundet med
informationsprojekter
- Udarbejde plan og kravspecifikation for et business
intelligence projekt
Kursusindhold
Overblik over Business Intelligence og typiske faldgruber
Forretningsstrategi og brugen af information og modenhedsmodeller
Skabelsen af information på funktionsniveauet (lead og lag
information)
Analytikeren og rapportering
Hovedkomponenter i et informationssystem
Forskellen på data, information og viden
Informationshjul og informationsstrategi
Analyse, data mining og rapportering
Data warehouse, ETL og data marter og SQL
Forretningens opsamling af kildedata
BICC
Den forretningsmæssige kravspecifikation og business case
BI løsninger og leverandører i praksis – eksempler på BI
serverløsninger
Case-baseret projektarbejde og præsentation
Udvikling af egen BI løsning i Excel
Litteraturhenvisninger
Business Analytics for Managers: Taking Business Intelligence
beyond Reporting
Jesper Thorlund and Gert H.N. Laursen
Wiley and SAS Business Series, 2010
ISBN: 978-0-470-89061-5 (hardback)
Bemærkninger
Individuel mundtlig eksamen (20 minutter) uden forberedelse.
Eksaminationsgrundlaget er pensum og den afleverede rapport over
casen
Sidst opdateret
28. februar, 2018