62217 Projekt 3 - Integreret produktudvikling, teori

2017/2018

Forretningsudvikling
Eksport & Teknologi: 3. semester
Eksport: 3. semester
Kursusinformation
Project 3 - Integrated Product Development, teori
Dansk
7,5
Diplomingeniør
E1A (man 8-12) og E5A (ons 8-12)
F1A (man 8-12) og F5A (ons 8-12)
OBS: Undervisning mandag 10-12 og onsdag 8-12
Campus Ballerup
Forelæsninger, gruppearbejde, øvelser, praksisnære eksempler. Undervisningsforløbet strækker sig over 10 uger for at give tid til projektforberedelse, herunder vejledning.
13-uger
E1A, F1A
Mundtlig eksamen
Bedømmelsen baseres på en helhedsvurdering af den studerendes besvarelser Bemærkninger Etik er obligatorisk i den forstand at de studerende skal have godkendt etik forløbet for at kunne komme til eksamen.
Uden hjælpemidler
7-trins skala , ekstern censur
62187
62161 og 62171 , Kurset forudsætter, at man er været tilmeldt kursus 62009 (Produktudvikling 1-Materialelære for Proces & Innovation) og 62008 (Produktudvikling 2-Produktudviklingens faser og forløb)
Lynn Kahle , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5229 , lyka@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
- at udvikle den studerendes evne til selvstændigt at kunne kombinere og integrere forskellige faglige discipliner, som afsætningsøkonomi, erhvervsøkonomi og produktudvikling
- at udvikle analytisk forståelse i forbindelse med problemformulering og problemløsning samt evnen til at kommunikere en problemløsning.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • at kunne analysere og vurdere markeder for nye produkter samt redegøre for, hvordan man beslutter og planlægger en konkret marketingindsats
  • at kunne redegøre for samspillet mellem en organisations forskellige niveauer i forbindelse med relationsmarkedsføring og køb
  • at kunne diskutere brugeradfærd og andre faktorer der påvirker en virksomheds beslutninger
  • at kunne forstå og anvende forskningsmetoder, herunder problemformulering, dataindsamling og analyse
  • at kunne diskutere de erhvervsøkonomiske teorier og modellers muligheder og begrænsninger
  • at kunne forstå, beskrive og anvende de erhvervsøkonomiske teorier og modeller på specifikke problemstillinger
  • at kunne definere og benytte korrekt fagterminologi indenfor det erhvervsøkonomiske område
  • at kunne forholde sig kritisk til de økonomiske resultater samt foretage en risikovurdering på disse
  • at opnå viden om forskellige etiske værdier og teorier
  • at få evnen til at se de etiske aspekter af egen faglighed og at kunne indgå i dialog om etiske emner
  • at få forståelse for ”skjulte værdier” i videnskab og at kunne stille sig kritisk til egne værdier
Kursusindhold
Afsætningsøkonomi:
Metodelære, problemformulering, data indsamling og analyse
Marketings rolle i produktudvikling
Forretnings modeller (Business Model Canvas) og værdi skabelse
Industriel salg og markedsføring (Business-to-Business), herunder:
Organisationers købsadfærd, købscentre, købsbeslutningsprocesser, købsklasser, Relationsmarkedsføring og netværker, interessenter
Kundeoplevelser

Erhvervsøkonomi:
Investeringsbegrebet, rentesregning, opstilling af investeringskalkule, vurderingsmetoder og valgmuligheder. Risikoanalyse.
Afskrivningsprincipper.
Finansieringsbehov, vurdering af finansieringskilder, kalkule over finansieringsomkostninger, herunder beregning af effektiv rente af lån.
Beskrivelse af virksomhedens økonomi, herunder økonomisk styring, budgettering, årsregnskabet

Videnskabsteori:
Diskussion af forholdet mellem grundvidenskab og ingeniørarbejde og forholdet mellem naturvidenskab og samfundsvidenskab.
Forholdet mellem problemformulering, teori, model og empiri
Vidensproduktion indenfor problemorienteret projektarbejde:
Valg og anvendelse af undersøgelsesmetoder (INTP modellen)
Kvalitetsvurdering af undersøgelsesmetoderne (relevans, reliabilitet og validitet)
Etiske problemstillinger for ingeniører
Litteraturhenvisninger
Afsætningsøkonomi:
Value Proposition Design: Osterwalder et al
The Entrepreneur's Guide to Customer Development (2010). Cooper & Vlaskovits
adskellige artikler


Erhvervsøkonomi:
Ove Hedegaard & Michael Hedegaard; Strategic Investment and Finance; 2nd edition; Djøf Publishing

supplerende:
Product Design and Development, Karl T. Ulrich & Steven D. Eppinger (2012) McGraw-Hill
Den Gode Opgave; opgaveskriving på videregående uddannelser. Rienecker og Jørgensen, seneste udgave, Samfundslitteratur
Sidst opdateret
04. januar, 2018