Overordnede kursusmål
- at udvikle den studerendes evne til selvstændigt at kunne
kombinere og integrere forskellige faglige discipliner, som
afsætningsøkonomi, erhvervsøkonomi og produktudvikling
- at udvikle analytisk forståelse i forbindelse med
problemformulering og problemløsning samt evnen til at kommunikere
en problemløsning.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- at kunne analysere og vurdere markeder for nye produkter samt
redegøre for, hvordan man beslutter og planlægger en konkret
marketingindsats
- at kunne redegøre for samspillet mellem en organisations
forskellige niveauer i forbindelse med relationsmarkedsføring og
køb
- at kunne diskutere brugeradfærd og andre faktorer der påvirker
en virksomheds beslutninger
- at kunne forstå og anvende forskningsmetoder, herunder
problemformulering, dataindsamling og analyse
- at kunne diskutere de erhvervsøkonomiske teorier og modellers
muligheder og begrænsninger
- at kunne forstå, beskrive og anvende de erhvervsøkonomiske
teorier og modeller på specifikke problemstillinger
- at kunne definere og benytte korrekt fagterminologi indenfor
det erhvervsøkonomiske område
- at kunne forholde sig kritisk til de økonomiske resultater samt
foretage en risikovurdering på disse
- at opnå viden om forskellige etiske værdier og teorier
- at få evnen til at se de etiske aspekter af egen faglighed og
at kunne indgå i dialog om etiske emner
- at få forståelse for ”skjulte værdier” i videnskab og at kunne
stille sig kritisk til egne værdier
Kursusindhold
Afsætningsøkonomi:
Metodelære, problemformulering, data indsamling og analyse
Marketings rolle i produktudvikling
Forretnings modeller (Business Model Canvas) og værdi skabelse
Industriel salg og markedsføring (Business-to-Business), herunder:
Organisationers købsadfærd, købscentre, købsbeslutningsprocesser,
købsklasser, Relationsmarkedsføring og netværker, interessenter
Kundeoplevelser
Erhvervsøkonomi:
Investeringsbegrebet, rentesregning, opstilling af
investeringskalkule, vurderingsmetoder og valgmuligheder.
Risikoanalyse.
Afskrivningsprincipper.
Finansieringsbehov, vurdering af finansieringskilder, kalkule over
finansieringsomkostninger, herunder beregning af effektiv rente af
lån.
Beskrivelse af virksomhedens økonomi, herunder økonomisk styring,
budgettering, årsregnskabet
Videnskabsteori:
Diskussion af forholdet mellem grundvidenskab og ingeniørarbejde og
forholdet mellem naturvidenskab og samfundsvidenskab.
Forholdet mellem problemformulering, teori, model og empiri
Vidensproduktion indenfor problemorienteret projektarbejde:
Valg og anvendelse af undersøgelsesmetoder (INTP modellen)
Kvalitetsvurdering af undersøgelsesmetoderne (relevans,
reliabilitet og validitet)
Etiske problemstillinger for ingeniører
Litteraturhenvisninger
Afsætningsøkonomi:
Value Proposition Design: Osterwalder et al
The Entrepreneur's Guide to Customer Development (2010). Cooper
& Vlaskovits
adskellige artikler
Erhvervsøkonomi:
Ove Hedegaard & Michael Hedegaard; Strategic Investment and
Finance; 2nd edition; Djøf Publishing
supplerende:
Product Design and Development, Karl T. Ulrich & Steven D.
Eppinger (2012) McGraw-Hill
Den Gode Opgave; opgaveskriving på videregående uddannelser.
Rienecker og Jørgensen, seneste udgave, Samfundslitteratur
Sidst opdateret
04. januar, 2018