62212 Forretningsforståelse: introduktion til markedsføring og international business

2017/2018

Forretningsudvikling (100%)
1. semester
KemiTeknik og International Business
Kursusinformation
General business: introduction to marketing and international business
Dansk
5
Diplomingeniør
E1B (tors 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, gruppearbejde, øvelser, cases
13-uger
F1B
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
30 min., inklusiv votering
7-trins skala , intern bedømmelse
Lynn Kahle , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5229 , lyka@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At give de studerende en forståelse for afsætningsøkonomiens (marketing management) betydning for en virksomhed og hvordan omgivelserne, nationale og internationale, påvirker virksomheden. Et vigtigt udbytte af kurset er, at den studerende får en klar forståelse for de grundlæggende teorier, fagbegreber og metoder. Herigennem skal den studerende opnå en forståelse for, hvordan de enkelte modeller kan anvendes til at træffe beslutninger og løse problemer i en virksomhed. Kurset lægger vægt på forståelsen for den markedsorienterede tankegang, d.v.s. at alle aktiviteter i en virksomhed tager udgangspunkt i kunderne og deres behov.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Udvise forståelse for og være i stand til at anvende de vigtigste begreber, terminologier, metoder og teorier inden for marketing
  • Reflektere over og diskutere betydningen af markedsføring i en virksomhed
  • Udvise forståelse for kundebehov og markedsføring i produkt- og forretningsudvikling
  • Præsentere løsningsforslag til analyse af en konkret problemstilling ved at anvende fagets teorier og modeller
  • Anvende grundlæggende markedsføringsteorier, modeller, og metoder som input til strategiformulering samt taktiske og operationelle udfordringer
  • Analysere et marked, indenlandsk og international, herunder konkurrenterne, og på denne baggrund udvælge relevante markedsføringsstrategier og –aktiviteter
  • Anvende markedsføring undersøgelsesmetoder og teknikker
  • Forstå og laver problemformuleringer i en forretningsudviklings kontekst
Kursusindhold
Introduktion til marketing: nøglebegreber og fagterminologi
Analyse af virksomhedens omverden (globale trends, kunder, konkurrenter, værdikæder)
Værdiskabelse og forbrugeradfærd
Kernekompetencer og strategi
Interessentanalyse
Problemformulering og metodevalg i produktudvikling
Introduktion til marketingundersøgelsesdesign
Litteraturhenvisninger
Hollensen, Svend.Marketing Management, A relationship approach. Third ed., Pearson
og diverse forfattere, f.eks: Kotler et. al., Keegan, Wild & Wild, Porter, Frow & Payne, Osterwalder et. al., Andersen, Booth, Colomb & Williams
Sidst opdateret
01. august, 2017