62200 Interkulturel management og marketing

2017/2018

Forretningsudvikling
Eksport og teknologi: 7. semester
Tværfagligt valgfag
Udbydes som enkeltfag til udenlandske studerende.
Kursusinformation
Cross-Cultural Management and Marketing
Engelsk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes under tompladsordningen
E1A (man 8-12)
F1A (man 8-12)
Campus Ballerup
Aktiv studenterdeltagelse, som inkluderer nøgleintroduktioner og gruppearbejde for at forbedre forståelsen jf. Bjarne Herskins Synergimodel. Ugentlige studenterpræsentationer, som udgør en stor del af kurset.
13-uger
F1A, E1A
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Der vil blive inviteret min. to gæsteforelæser fra erhvervslivet som giver de studerende opgaver at løse. Opgaver er obligatoriske og kan indgå til eksamen.
20 minutter
Uden hjælpemidler
7-trins skala , ekstern censur
XCCMM-U1
Lynn Kahle , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5229 , lyka@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At forberede de studerende til at kunne identificiere og analysere de udfordringer og muligheder, der findes i et globalt forretningsmiljø med henblik på at udvikle strategier der bidrager til forrettningsudvikling.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • forstå kulturelle variabler og dynamikker i global marketing
  • analysere forhandlingssituationer og udvælge passende forhandlingsstrategier
  • opnå viden om globalisering af forretnings- og marketingsmiljøer, herunder reflektion om sprog og interkulturelkommunikation.
  • skabe interkulturelle marketingsstrategier
  • analysere produktstandardisering og fleksibilitet og deres udfordringer i et globalt miljø
  • forstå den kritiske rolle prisfastsættelse spiller i global marketing
  • analysere og forklare international distribution, netværker og promotion
  • opnå viden om forretningsinnovation
  • opnå viden om forhandling og konflikthåndtering
Kursusindhold
Kulturelle variabler og dynamikker i international marketing
Overvejelser mht. til sprog og interkulturelkommunikation
Forhandlingsstrategier
Globaliseringsdrivere i forretnings- og marketingsmiljøer
Interkulturel marketingsstategi
Produktstandardisering og fleksibilitet
Prisfastsættelsens kritiske rolle
Internationale distributionskanaler, netværk og promotion
Forretningsinnovation
Forhandling og konflikthåndtering
Litteraturhenvisninger
Usunier, J.C. & Lee, J.A.(2013) Marketing Across Cultures, 6th ed., Pearson eller seneste udgave
Fisher, Ury & Patton. Getting to Yes
Mondahl, Margrethe Smedegaard, Svendsen, Lisbet Pals & Rasmussen, Jonas (2010). Professional Oral Communication in English. Handelshøjskolens Forlag.
Bemærkninger
kurset bygger på den studerendes erfaringer i praktik
Sidst opdateret
04. januar, 2018