62081 Materialelære

2017/2018

Design, Maskin og Produktion (100), Værksteder og laboratorier
Produktion: 1. semester
Kursusinformation
Construction Materials
Dansk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes under tompladsordningen
E1B (tors 13-17)
F1B (tors 13-17)
Campus Ballerup
Kurset indeholder 13 lektioner á 4 timer.
Undervisningen baseres på "Aktiv læring", der vil være en blanding af
• selvstudie af forelæsningsmateriale
• lærer ledede vejledninger/​forelæsninger/​diskussioner
• forståelsesopgaver de studerene arbejder med i grupper
• arbejde med hjemmeopgaver hvor nogen er obligatoriske
• arbejde med praktiske øvelser i grupper, hvor hver gruppe skal aflevere en obligatorisk rapport.
13-uger
F1B, E1B
Skriftlig eksamen
4 timer
Alle hjælpemidler er tilladt :

Alle hjælpemidler må medbringes til eksamen. Dog ikke mobiltelefon.

7-trins skala , ekstern censur
PMATR-U5
41681/62183
Det anbefales at man behersker et matematik niveau svarende til niveau B og tilsvarende et fysik niveau, der svarer til fysik B
Carsten Rützou , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , carru@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At give de studerende et grundlæggende kendskab til materialer, med hovedvægt på stål. Desuden at gøre den studerende i stand til at foreslå forskellige processer til ændring af materialernes egenskaber, og forskellige metoder til at måle materialernes egenskaber.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Bestemme visse materialers egenskaber ud fra beskrivelsen af deres sammensætning, og deres foreliggende tilstande.
  • Relatere målbare parametre til grundlæggende materialeparametre.
  • Bestemme basale varmebehandlingsprocesser, som kan ændre materialets struktur, og herved tilføre ønskede egenskaber, eller fjerne uønskede.
  • Forklare, hvorledes metaller ved tillegering af andre komponenter kan ændres, og herved tilføres nye tilsigtede egenskaber.
  • Forklare, hvorledes man beregner fasefordelingen for en given legering ved forskellige temperaturer.
  • Beskrive og bruge jern-kulstofdiagrammet.
  • Gennemføre materialeundersøgelser, ved praktiske laboratorieforsøg, og udfærdige detaljerede rapporter over resultaterne fra disse forsøg.
  • Anvende og forstå begreber og termer, som anvendes til beskrivelse af materialerne og deres egenskaber.
  • Beskrive mekanisk hærdning af et metal, samt ændringer i kornstrukturen som følge af plastisk deformation.
  • Beskrive processer til normalisering af materialeparametre for metaller.
  • Redegøre for forskellige ståltyper, støbejernstyper, aluminiumstyper, kobbertyper og polymertyper.
Kursusindhold
• Materialelære, herunder materialernes struktur (krystalstruktur, amorf struktur, makroskopisk struktur), samt tilstandsdiagrammer (Udformning, og brugen, af disse).
• Detailleret gennemgang af stål.
• Trækprøvning, herunder materialers mekaniske egenskaber og parametre.
• Hårdhed
• Brudmekanismer
• Jern-kulstofdiagrammerne samt andre fasediagrammer.
• Hærdningsmetoder.
• Varmebehandlinger af metaller, herunder TTT og CCT diagrammer.
• Forskellige ståltyper bliver gennemgået samt deres anvendelse i forskellige konstruktioner.
• Typiske legeringsmaterialer og deres indvirkning på stålets egenskaber.
• Støbejern
• Ud over stål bliver aluminium, kobber og polymerer gennemgået.
• De væsentligste materialeprøvninger, som beskriver et materiales kvalitet og egnethed bliver gennemgået.
• Kurset indeholder 3-4 laboratorieøvelser som gennemføres i grupper. Grupperne afleverer en rapport over hver øvelse..
• Der stilles 7-8 hjemmeopgaver.
Litteraturhenvisninger
Finn Monrad Rasmussen & Mogens Rasmussen: ”Materialelære for metalindustrien”, 3. udgave
Noter af Carsten Rützou der kan downloades fra campusnettet.
Bemærkninger
For at blive indstillet til eksamen skal alle øvelser være gennemført og alle rapporter samt et nærmere fastsat antal hjemmeopgaver være afleveret.
Sidst opdateret
04. maj, 2017