62048 UX i komplekse IT-systemer

2017/2018

Dette kursus kan tage som del af en specialisering for Proces & Innovations-studerende.
Det er tænkt som videregående i forhold til obligatoriske kurser på Proces & Innovation.
Andre kan deltage i kurset - se anbefalede forudsætninger nedenfor.

Det er afgørende, at studerende, der er interesserede i at deltage i dette kursus, kommer til første undervisningsgang . Er man forhindret, er det vigtigt, at man melder afbud til underviseren.
Kursusinformation
UX in complex IT systems
Engelsk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes under tompladsordningen
F3A (tirs 8-12)
Campus Ballerup
Klasseundervisning, øvelser, workshops
13-uger
F3A
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Et antal obligatoriske opgaver skal ALLE bestås for at den studerende kan deltage i gruppeprojekt og gå til eksamen. Opgaverne kan være skriftlige opgaver, mundtlige prøver, præsentationer og/eller multiple choice tests.
7-trins skala , ekstern censur
Kurset er tænkt som et videregående UX-kursus, idet det ikke bare adresserer generelle UX-problemstillinger, men problemstilligner, der er specifikke for komplekse systemer, men det kan også tages som et 'stand alone kursus'. Kontakt evt. kifr@dtu.dk.
Kirsten From , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , kifr@dtu.dk
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Formålet er at den studerende får en introduktion til
- UX i komplekse (enterprise) systemer
- Contextual Inquiry med henblik på at afdække slutbrugeres behov og brugskontekst
- Usability i komplekse systemer
- Informationsarkitektur

Der indgår projektarbejde, hvor der skal designes en løsning.

Eksamen er en mundtlig gruppepræsentation efterfulgt af individuel eksamination.
Der skal desuden afleveres en kort individuel refleksionsrapport.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Designe og udføre en ’Contextual Inquiry’- undersøgelse
  • Designe en løsning
  • Anvende design og usability-principper
  • Designe og udføre user tests
  • Anvende viden om informationsarkitektur
  • Kunne demonstrere evne til nuanceret refleksion over egen læring og bidrag i teamsamarbejdet
  • Kunne præsentere konceptet på en velargumenteret, klar måde
  • Kunne analysere findings fra en 'Contextual Inquiry' undersøgelse
  • Kunne omsætte resultaterne fra en 'Contextual Inquiry' undersøgelse til et velvalgt koncept
Kursusindhold
I de senere år har der været mange offentlige IT-skandaler; Amanda, EFI, Sundhedsplatformen, etc.
Årsagerne til problemerne er komplekse, men én af dem er, at det kan være svært for kunden at italesætte det faktiske brugerbehov. Én måde at undgå dette er ikke (kun) at bede kunden sige, hvad de gerne vil have, men i stedet bruge tid på at undersøge, hvad slutbrugerne faktisk laver, og i hvilken kontekst systemet skal fungere. Det giver mulighed for at observere nogle af de ting, som kunden/brugerne ellers ville have svært ved at italesætte.
Kurset tager således udgangspunkt i Holtzblatt & Beyers ’Contextual Inquiry’-metode, som netop egner sig godt til at forstå, hvad der foregår i en arbejdskontekst, som man skal designe et nyt eller forbedret system til.
Derudover er der fokus på Usability i komplekse systemer – hvornår skal man satse på at lave et system, som alle kan bruge, og hvornår er man nødt til at udarbejde træning/​uddannelses-programmer, der lærer brugeren at anvende systemet?
Endelig er der fokus på informationsarkitektur og UX i komplekse systemer.

Teamsamarbejde er centralt i kurset.
Litteraturhenvisninger
TBA. Litteratur annonceres kort før semesterstart.
Sidst opdateret
10. januar, 2018