62043 Innovations- og videnledelse

2017/2018

Produktionsudvikling (100)
Proces og Innovation: 4.semester
Kursusinformation
Managing Innovation and Knowledge Management
Dansk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes under tompladsordningen
Forår og F3A (tirs 8-12)
Campus Ballerup
Holdundervisning, workshops, øvelser, eksterne oplæg, oplæg og præsentationer ved studerende, feltarbejder, projektarbejde i grupper. Kurset gennemføres i tæt samspil med semester projekt 4.

Op til 5 mindre obligatoriske skriftlige opgaver.
13-uger
Aftales med underviser, Aftales med underviser
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Individuel mundtlig eksamen baseret på virksomhedsrelateret gruppeopgave og pensum. I løbet af semesteret kan der være op til 5 mindre obligatoriske skriftlige opgaver. Eksamen afholdes uden for ordinær eksamens periode og aftales med underviseren.
7-trins skala , ekstern censur
PRIVL-U1
Villads Keiding , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , vkei@dtu.dk
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Kurset overordnede mål er at sætte de studerende i stand til såvel teoretisk som praktisk at problematisere og begrebsafklare samt konstruktivt at forholde sig til sammenhængen mellem viden-skabelse, innovation og ledelse, samt at analyserer og beskrive den organisatoriske kontekst for innovation.

Kurset beskæftiger sig både med den teoretiske baggrund og de praktiske metoder og værktøjer der anvendes inden for kursets felt.

Kursets målsætning er skabe en sammenhængende forståelse af innovationsprocessen, især i lyset af videnkulturen, med henblik på at kunne lede innovative processer i en organisation. Desuden at sætte den studerende i stand til at vurdere kulturelle, organisatoriske og motivationsgivende elementer, som tilsammen er afgørende for innovationen i en virksomhed. Slutteligt er formålet at skabe forståelse for videnkultur i teori og praksis, den involverede videnskabelse, videndeling og videnledelse og de sociale, kreative og organisatoriske processer som gør innovation værdiskabende.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Den studerende kan redegøre for grundlæggende begreber og teorier inden for vidensledelse og organisationskultur
  • Den studerende kan redegøre for grundlæggende begreber og teorier for innovationsprocesser, videnskabelses-processer og læringsprocesser
  • Den studerende kan redegøre for grundlæggende begreber og teorier inden for forandringsledelse
  • Den studerende kan, med anvendelse af kvalitative dataindsamlingsmetoder og analysemetoder gennemføre et case studie som beskrive og analysere kulturen i en organisation
  • Den studerende kan, med anvendelse af relevant teori, analyserer og reflekterer over kulturen og bagvedliggende faktorer, såsom organisations-struktur, interessent-billedet og incitamenter, og sætte disse i relation til organisationens innovations-praksis
  • Den studerende kan, med anvendelse af relevant teori, analyserer og reflekterer over sammenhæng mellem en organisations vidensledelses-strategi og -praksis og de innovative resultater en organisation opnår
  • Den studerende kan reflektere over samfundsmæssig og andre eksterne forhold og deres sammenhæng med organisations praksis og strategi for innovations- og vidensledelses
  • Den studerende kan syntetiserer og formidle sin samlede forståelse af den organisatoriske kontekst i en form så det udgør grundlag for innovation i organisationen
  • Den studerende kan omsætte viden og færdigheder i forhold til innovation og videnledelse inden for rammerne af egne samarbejdsrelationer
Kursusindhold
-
Litteraturhenvisninger
Majken Schultz; "Kultur i Organisationer"
Desuden kompendium
Sidst opdateret
12. januar, 2018