62038 User Experience Design

2017/2018

Produktionsudvikling(100)
Proces og Innovation
3. semester
Kursusinformation
User Experience Design
Dansk
10
Diplomingeniør
E1A (man 8-12) og E2A (man 13-17)
Campus Ballerup
Klasseundervisning, øvelser/workshop
13-uger
Aftales med underviser
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
1-3 obligatoriske opgaver/oplæg. Kun når alle obligatoriske opgaver/oplæg er godkendt, kan man indstilles til eksamen.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
Der vil være en del læsning - meget af det på engelsk - så det bør den studerende være i stand til. Man behøver ikke at kunne kode for at deltage i kurset.
Kirsten From , kifr@dtu.dk
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset har til formål at give de studerende en god forståelse af UX og interaktionsdesign som felt.
Kurset skal desuden gøre de studerende i stand til så vidt muligt at sætte sig i brugerens sted og identificere behov, samt omsætte brugerindsigter til løsningskitser og prototyper, der valideres gennem en iterativ designproces.
I dette kursus er særlig fokus på kvalitative research- og testmetoder samt brugeroplevelsens natur.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Kunne anvende kvalitative research- og testmetoder til at identificere brugerbehov
  • Kunne designe en digital brugeroplevelse med udgangspunkt i designprincipper
  • Kunne gennemføre, dokumentere og reflektere over en iterativ sketching/​prototyping-proces, hvor en brugeroplevelse skiftevis udvikles og brugertestes
  • Kunne analysere og reflektere over findings og omsætte dem i UX-løsningsforslag
  • Kunne identificere og karakterisere målgruppen for den udviklede løsning
  • Kunne demonstrere viden om centrale figurer, begreber og værker indenfor UX
  • Kunne anvende metoder til analyse af brugernes kontekst og motivation
  • Kunne dokumentere brugercentrerede designprocesser, inklusiv præsentation af testresultater, og kunne reflektere over metodeanvendelsen
  • Kunne demonstrere viden om brugervenlighed og udføre usability-tests
  • Kunne demonstrere viden om de elementer, der udgør en brugeroplevelse
Kursusindhold
Med udgangspunkt i viden om designprincipper skal de studerende udvikle en eller flere digitale brugeroplevelse, som de brugertester i gennem en iterativ proces.
Der bliver lagt vægt på kvalitativ research af brugerens kontekst og motivation samt metodisk bevidsthed. Der er særlig fokus på brugercentrerede designprocesser og kvalitative research- og testmetoder.
Der vil derudover blive lagt vægt på opnåelsen af et godt kendskab til relevante centrale begreber, personer og bøger indenfor UX og relevante beslægtede discipliner.
Der skal afleveres én til tre opgaver i løbet af semestret. Opgaverne udgør hver et udkast til en del af den endelige aflevering samtidig med at de hver udgør en selvstændig opgave. På baggrund af feedback på hver del-aflevering, har de studerende mulighed for at omskrive og forbedre den tekst, der indgår i eksamensopgaven.
Alle opgaver skal godkendes for at man kan blive indstillet til eksamen.
Litteraturhenvisninger
Der vil blive produceret et kompendium, som kan købes i Polyteknisk Boghandel kort før semesterstart.
Derudover vil der, før semesterstart, blive annonceret 1-2 bøger, der skal købes eller lånes på biblioteket.
Sidst opdateret
29. juni, 2017