Overordnede kursusmål
Kurset har til formål at give de studerende en god forståelse af UX
og interaktionsdesign som felt.
Kurset skal desuden gøre de studerende i stand til så vidt muligt
at sætte sig i brugerens sted og identificere behov, samt omsætte
brugerindsigter til løsningskitser og prototyper, der valideres
gennem en iterativ designproces.
I dette kursus er særlig fokus på kvalitative research- og
testmetoder samt brugeroplevelsens natur.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Kunne anvende kvalitative research- og testmetoder til at
identificere brugerbehov
- Kunne designe en digital brugeroplevelse med udgangspunkt i
designprincipper
- Kunne gennemføre, dokumentere og reflektere over en iterativ
sketching/prototyping-proces, hvor en brugeroplevelse skiftevis
udvikles og brugertestes
- Kunne analysere og reflektere over findings og omsætte dem i
UX-løsningsforslag
- Kunne identificere og karakterisere målgruppen for den
udviklede løsning
- Kunne demonstrere viden om centrale figurer, begreber og værker
indenfor UX
- Kunne anvende metoder til analyse af brugernes kontekst og
motivation
- Kunne dokumentere brugercentrerede designprocesser, inklusiv
præsentation af testresultater, og kunne reflektere over
metodeanvendelsen
- Kunne demonstrere viden om brugervenlighed og udføre
usability-tests
- Kunne demonstrere viden om de elementer, der udgør en
brugeroplevelse
Kursusindhold
Med udgangspunkt i viden om designprincipper skal de studerende
udvikle en eller flere digitale brugeroplevelse, som de
brugertester i gennem en iterativ proces.
Der bliver lagt vægt på kvalitativ research af brugerens kontekst
og motivation samt metodisk bevidsthed. Der er særlig fokus på
brugercentrerede designprocesser og kvalitative research- og
testmetoder.
Der vil derudover blive lagt vægt på opnåelsen af et godt kendskab
til relevante centrale begreber, personer og bøger indenfor UX og
relevante beslægtede discipliner.
Der skal afleveres én til tre opgaver i løbet af semestret.
Opgaverne udgør hver et udkast til en del af den endelige
aflevering samtidig med at de hver udgør en selvstændig opgave. På
baggrund af feedback på hver del-aflevering, har de studerende
mulighed for at omskrive og forbedre den tekst, der indgår i
eksamensopgaven.
Alle opgaver skal godkendes for at man kan blive indstillet til
eksamen.
Litteraturhenvisninger
Der vil blive produceret et kompendium, som kan købes i Polyteknisk
Boghandel kort før semesterstart.
Derudover vil der, før semesterstart, blive annonceret 1-2 bøger,
der skal købes eller lånes på biblioteket.
Sidst opdateret
29. juni, 2017