Overordnede kursusmål
Kursets overordnede formål er at sætte den studerende istand til at
drive en udviklingsproces fra ide til lancering.
Efter endt kursus er den studerende i stand til at identificere en
problemstilling eller forretningsmulighed, og udvikle den til et
niveau hvor den kan præsenteres på en fundingportal, som f.eks.
Kickstarter eller lignende.
Kurset er opbygget efter læringsprincipperne i CDIO, med
omdrejningspunkt i de faser i Design-Build metoden der hedder
"Build the bridge" og "Make it fly" . Det
betyder at kursisterne, alene eller i grupper, kommer igennem alle
de processer der skal til for at en ide, problemstilling eller
forretningsmulighed kan kommercialiseres gennem en dokumenteret
udviklingsproces.
Kurset tager sigte på at deltagerne undervejs også trænes i at
anvende de fremtrædende kommunikationsformer som iværksættere,
trendsættere og unge mennesker anvender i dag. Det betyder at
kursisterne bl.a. undervises i fremstilling af hjemmesider,
videoproduktion og redigering samt grafisk posterfremstilling mm.
Deltagelse i kurset forudsætter indgående kendskab til
produktudvikling, 3D modellering, rapid prototyping, samt kendskab
til Arduino eller lignende platforme.
Gennemførelse af kurset kræver aktiv tilstedeværelse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Identificere et latent behov eller en relevant
problemstilling
- Beskrive og organisere et projektforløb
- Modne en ide til et detaljeret prototypeniveau
- Dokumentere udviklingsprocessen (herunder behov og
syntese)
- Tilegne sig den viden og knowhow løsning af den pågældende ide
kræver
- Udvælge den kommunikationsstrategi og platform produktets
målgruppe findes på
- Fremstille det pågældende kommunikationsprodukt til den
udvalgte fundingplatform
- Udvælge og præsentere produktet/løsning på den relevante
fundingplatform
- Udarbejde et realistisk investeringsbudget
- Rådgive opstartsvirksomheder i valg af udviklingsforløb og
fundingplatform
Kursusindhold
Problemidentifikation, Behovsafdækning, Produktudvikling, Design
syntese, Konstruktion, herunder WEB og programmering, prototyping,
visuel kommunikation og dokumentation.
Litteraturhenvisninger
Endnu ikke fastlagt.
Diverse uddrag af relevante fagbøger.
Undervisningsmateriale i form af videoer, artikler, web, Power
Points mm.
Sidst opdateret
12. september, 2017