Overordnede kursusmål
Dette er et grundkursus i ”Entrepreneurial Management”. Formålet er
at udforske hvordan nye ventures skabes med fokus på processen fra
at identificere forretningsmuligheder til at skabe en succesfuld ny
virksomhed. Dette opnås ved at studere de udfordringer iværksættere
møder fra flere perspektiver, dvs. fra forskellige funktionelle
perspektiver såsom problem-løsning fit, løsning-marked fit, og
finansiering, samt forskellige key players involveret i nye
ventures (fx grundlæggere, venture kapitalister). I dette kursus er
en ny virksomhed defineret som et innovativt start-up baseret på ny
teknologi eller forskning med stort potentiale for vækst og
værdiskabelse.
Kurset vil give en grundig teoretisk forståelse af skabelsen af nye
virksomheder, kombineret med hands-on praktiske teknikker og
metoder til at analysere og evaluere forretningsmuligheder, udvikle
vækstorienterede strategier og udvikle kreative tilgange til
kommercialisering. Kurset vil forberede de studerende til at
arbejde som nøglemedarbejdere i nye projekter, at forfølge en
karriere som selvstændige iværksættere, en karriere som
iværksættere i etablerede organisationer og karriere i start-up
community.
De fem vigtigste overordnede læringsmål for dette kursus er:
• Forstå de udfordringer en ny virksomhed møder på en omfattende,
integreret måde
• Oplev de tidlige stadier af en ”entrepreneurial” proces ved at
arbejde på et konkret forretningsprojekt
• Være i stand til at udvikle og præsentere en overbevisende
forretningsplan
• Skærpe evnen til at analysere, evaluere og ændre
forretningsmodeller
• Udvikle et ”entrepreneurial mindset”
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Identificere forretningsmuligheder
- Udvikle og evaluere forretningsideer
- Udvikle og evaluere forretningsmodeller
- Analysere markeder for teknologiskeprodukter og services
- Identificere og interviewe kunder og interessenter
- Udvikle og evaluere værdiskabelse hos kunden
- Planlægge virksomhedens etablering (Forretningsplan)
- Bestemme virksomhedens kapitalbehov
Kursusindhold
Team Projekt:
Tidligt i kurset vil vi danne grupper af studerende, der vil
arbejde på et forretningsprojekt i løbet af semestret (max 6
studerende per gruppe). Disse grupper vil blive dannet baseret på
et spørgeskema. Team ændringer vil ikke blive tilladt i løbet af
semesteret.
Hver gruppe forventes at kreativt identificere, analysere og
vurdere 2 til 3 forretningsmuligheder. I løbet af kurset vil
gruppen forfine og videreudvikle den mest lovende af disse
forretningsmuligheder og udvikle et forretningskoncept baseret på
denne. Udbygningen af din forretningsmulighed (markedsanalyser,
kunde validering etc.) skal dokumenteres. Denne dokumentation vil
blive præsenteret midtvejs i kurset. I slutningen af semestret vil
gruppen præsentere det endelige koncept.
Individuelt Projekt:
Målet med dette projekt er at udfordre dit ”entrepreneurial
mindset” og øge din viden om centrale emner i virksomhedsstart
såsom evaluering af nye muligheder, forretningsplanlægning og vækst
af ny virksomhed. Som en del af dette projekt vil du spille et
simulations spil.
Efter at have spillet simuleringen, skal du skrive et resumé hvori
du kritisk diskuterer dine personlige take-aways fra spillet. Giv
en oversigt over en eller to af dine vigtigste beslutninger og
årsagerne til den måde du har handlet. I din diskussion skal du
tage mindst et materiale fra pensum (case eller artikel) og
relatere dem til din personlige oplevelse med simuleringen.
Bemærkninger
Kandidatstuderende, for hvilke kurset er obligatorisk, har
fortrinsret.
Vi anvender dagens standard indenfor software til gruppedannelse,
gruppe-udvikling og evaluering af opgaver.
Sidst opdateret
30. juni, 2017