42377 Livscyklusledelse i industrien

2017/2018

Kursusinformation
Life Cycle Management in industry
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes under tompladsordningen
F3B (fre 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger med øvelser og parallelt case-arbejde.
13-uger
Aftales med underviser
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Bedømmelsen omfatter også Multiple Choice tests og en individuel mundtlig præsentation.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
42372 , Livscyklusvurdering af produkter og systemer
Niki Bey , Lyngby Campus, Bygning 115, Tlf. (+45) 4525 6004 , niki@dtu.dk

42 DTU Management Engineering
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne demonstrere en bred forståelse for livscyklustankegangen anvendt til analyse og syntese af løsninger samt ledelse ift. disse, for at minimere miljømæssige og socio-økonomiske effekter som produkter og produkt-porteføljer medfører gennem deres livscyklus og over hele værdikæden.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Frembringe et produktsystemoverblik med relevante ind- hhv. udløbende flows af materialer, informationer, penge o.l. gennem livscyklussen
  • Frembringe et overblik over det netværk, virksomheden er del af, inkl. dens stakeholders og andre aktører, som har direkte eller indirekte relation til virksomhedens produkt
  • Planlægge og overordnet kunne udføre en lang række målrettede LCM-tiltag i forhold til produkter og aktiviteter af en given virksomhed eller organisation, herunder:
  • Udvælge og anvende værktøjer og tiltag, som støtter LCM-arbejdet, herunder Livscyklusvurdering (LCA) og kommunikationsværktøjer (f.eks. Ecolabels type I, II, III)
  • Forstå og fortolke LCA-resultater og indsamle relevante andre produktsystemdata og være i stand til at forklare, hvordan disse kan integreres i en bæredygtighedsstrategi
  • Definere og argumentere for relevante LCM-aktiviteter og KPIere ift. en selvdefineret bæredygtighedsstrategi
  • Arbejde selvstændigt i en gruppe med andre studerende, evt. fra forskellige studieretninger
  • Selvstændigt identificere og kritisk analysere offentligt tilgængelig information om livcyklus-arbejdet af udvalgte industrivirksomheder
Kursusindhold
Introduktion til livscyklusbegrebet og livscyklusledelse/LCM inkl. deres historie. Eksempler på anvendelser af LCM i industrien og i offentlige organisationer, inkl. ift. Circular Economy. Introduktion til implementeringsprocesser af LCM i en organisation, inkl. udformning og anvendelse af Key Performance Indikatorer (KPIer). Gennemgang af livscyklusvurdering/LCA og dens anvendelse som vurderingsværktøj for miljømæssige effekter, inkl. forenklede versioner som Screening LCAer, MEKA-analyser og Carbon Footprinting. Introduktion til Aktør-Netværks-Teorien og dens anvendelse for stakeholder-analyser. Gennemgang af værktøjer til støtte for typiske beslutninger i de forskellige faser af et produkts livscyklus – både kvantitative beregningsprogrammer til miljømæssige og grove økonomiske vurderinger – og kvalitative miljøværktøjer, f.eks. designguidelines.
Litteraturhenvisninger
EU's ILCD Handbook, ISO 14000-serien af standarder, UNEP SETAC Life Cycle Initiative, “Life Cycle Management – A business guide to sustainability” (2007), Sonnemann & Margni (edts., 2015) "Life Cycle Management", bæredygtighedsrapporter mv. fra virksomheder
Bemærkninger
Sideløbende med gennemgang af teori og eksempler vil der udføres gruppearbejde som består i udviklingen af en (miljø-) bæredygtighedsstrategi for en bestemt organisation. Dette omfatter anvendelse af teorier i praksis f.eks. ved at bestemme og beskrive passende LCM-tiltag til strategien og/eller beslutte om, hvorvidt der vil søges om visse (typer af) miljømærker og hvilke KPIer der vil anvendes til måling af fremskridt. Kurset er planlagt til at indeholde et antal Multiple Choice tests og slutte med en præsentation fra hver gruppe.
Sidst opdateret
04. maj, 2017