42373 Implementering og Performance management

2017/2018

Kurset udbydes ikke i januar 2018.
Fremmøde på første kursusdag er påkrævet for at kunne deltage på kurset
Kursusinformation
Implementation and Performance management
Engelsk
5
Kandidat
Januar
Campus Lyngby
Forelæsninger, gæsteforelæsninger, gruppeøvelser, casearbejde, virksomhedsbesøg og real-life cases
3-uger
Mundtlig eksamen på den sidste dag i 3-ugers perioden
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Den endelige karakter beror på en samlet vurdering af den studerendes konkrete indsats i kurset samt kvaliteten af de respektive afleveringer inkl. den mundtlige eksamen.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
42543. 42490
42922/42421
Christine Ipsen , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4525 6014 , chip@dtu.dk
Signe Poulsen , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4525 6032 , sipo@dtu.dk

42 DTU Management Engineering
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Ingeniører uddannes til at designe nye teknologier, processer, organisationer og systemer, men undersøgelser viser, at når disse skal implementeres opstår der ofte problemer, hvilket har indflydelse på effektivitet, produktivitet og omkostninger og trivsel. Kursets primære formål er at give de studerende en forståelse for de mekanismer og udfordringer, der knytter sig til implementering af nye teknologier, processer, organisationer og systemer. Implementering foregår typisk samtidig med at den daglige drift skal opretholdes. Implementering i drift medfører, at der er begrænsede ressourcer og at der derfor vil være konkurrence om ressourcerne ved implementering af fx ny teknologi, IT systemer, lovændringer og organisationsændringer, hvilket der bør tages højde for allerede i udviklings- og planlægningsprocessen. En vigtig del i at implementere er at sikre, at det implementerede virker efter hensigten og ofte bruges performance målinger og incitament-strukturer til dette. Som eksempler kan nævnes kunde- og medarbejdertilfredshedsundersøgelser, key performance indicators for medarbejdere og ledere, samt lønsystemer og bonusordninger. En udfordring er dog, at der ikke altid er overensstemmelse mellem hvad der bliver målt på og hvad det ønskede outcome er. Kurset klæder derfor også den studerende på til at analysere og designe performance management systemer så systemet har en hensigtsmæssig virkning på ledere og medarbejderes opførsel. Endvidere får den studerende også en forståelse for sammenhængen mellem performance management systemer og virksomhedens strategi og resultater.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere forskellige teoretiske modeller for implementering
  • Identificere de væsentligste årsager til hvorfor en implementering lykkes eller fejler
  • Forstå de forskellige organisatoriske rollers (ledere, medarbejdere, tillidsrepræsentanter mfl.) ansvar og opgaver i forbindelse med implementering
  • Vurdere hvilken implementeringsmodel, der passer til hvilket produktionssystem og kontekst
  • Forstå performancemåls indflydelse på organisatorisk adfærd
  • Skitsere performancemåls relevans i forbindelse med implementering
  • Skitsere relevansen af medarbejdertrivsel i forbindelse med implementering
  • Indsamle, analysere og anvende kvalitative data
  • Analysere en virksomhedscase og udvikle anbefalinger til handlinger
  • Præsentere og formidle projektformål og projektets anbefalinger til handlinger
  • Opsætte og præsentere et videnskabeligt argument
Kursusindhold
Implementering: I forelæsningerne vil grundbegreber knyttet til området og forskellige teoretiske modeller for implementering blive gennemgået. Herunder de væsentligste årsager til hvorfor og hvornår implementering lykkes eller fejler, samt hvilken rolle og opgaver ledere, medarbejdere og nøglepersoner har i en implementerings proces.

Performance Management: I forelæsningerne vil grundbegreber knyttet til området og de mest udbredte performance modeller blive introduceret. Herunder hvilken indflydelse performance mål har på organisatorisk adfærd.

For både implementering, performance og medarbejdertrivsel gælder det at teori og modeller efterfølgende vil blive diskuteret i grupper i forbindelse med konkrete cases.
Afslutningsvis gennemføres et samlet gruppearbejde i tilknytning til en virksomhed mhp. at vurdere virksomhedens implementering af en given ændring i en organisatorisk kontekst.
Sidst opdateret
22. november, 2017