42107 Beslutninger i teori og praksis

2017/2018

Kursusinformation
Decision Support for Engineers
Dansk
5
Bachelor
Kurset udbydes under tompladsordningen
F4A (tirs 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger og øvelsesregninger samt projektrapport.
13-uger
F4A
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Evalueringen består af en rapport (som laves i grupper) samt en mundtlig eksamen til sidst. Karakteren gives efter en helhedsvurdering hvori rapporten indgår med ca 1/3 og den mundtlige eksamen med ca 2/3.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
42580 , Basalt kendskab til sandsynligheder og sandsynlighedsfordelinger samt 42580: Ingeniørarbejde 1.
Jesper Larsen , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4525 3385 , jesla@dtu.dk
Charlotte Vilhelmsen , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4525 4442 , chaan@dtu.dk
Birgitte Rasmussen , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 4536 , bira@dtu.dk
Per Dannemand Andersen , Lyngby Campus, Bygning 426, Tlf. (+45) 4525 4535 , pean@dtu.dk
Anne Nygaard Tanner , anny@dtu.dk

42 DTU Management Engineering
I studieplanlæggeren

Kurset er en del af bachelor-uddannelsen Strategisk Analyse og Systemdesign og studerende herfra har derfor fortrinsret
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At give de studerende både teoretisk og praktisk forståelse af forskellige metoder til beslutningsstøtte. Metoderne vil være både kvalitative og kvantitative og dækker beslutninger med forskellige tidshorisonter, beslutninger med flere kriterier/mål og beslutninger præget af usikkerhed. Kurset vil desuden gøre de studerende i stand til at forstå, hvordan en organisations strategi sætter rammerne for organisatoriske beslutningsprocesser.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare det egentlige formål med beslutningsstøtte og redegøre for de 3 hovedfaser i en generisk beslutningsproces.
  • Analysere og strukturere et komplekst beslutningsproblem; herunder problemer med flere mål/kriterier og problemer med varierende grader af usikkerhed og risiko.
  • Gennemføre analyser af en organisations interne og eksterne faktorer for at understøtte en organisations langsigtede strategiske beslutninger
  • Udvikle konsistente scenarier baseret på analyser af eksterne drivfaktorer.
  • Konstruere et teknologisk ’roadmap’ med henblik på at skabe overblik over hvilke ressourcer der skal prioriteres og beslutninger der skal foretages, for at sikre en vedvarende konkurrencemæssig fordel på lang sigt.
  • Forklare og beskrive fremgangsmåden i hver af de præsenterede beslutningsmetoder; herunder liste fordele og ulemper for hver metode.
  • Relatere de forskellige metoder til hinanden; herunder liste fællestræk og forskelle og argumentere for hvornår de hver især bør benyttes.
  • Forklare hvordan forskellige metoder kan komplementere hinanden for at opnå yderligere indsigt.
  • Anvende hver af de præsenterede beslutningsmetoder på konkret beslutningsproblem.
  • Udlede anbefaling på baggrund af anvendelsen af de præsenterede metoder til beslutningsstøtte.
  • Formidle anbefaling til ikke-teknisk beslutningstager både skriftligt og mundtligt.
Kursusindhold
Det er kursets mål at udvikle de studerendes evner til at forstå sammenhængen mellem en organisations strategiske intentioner og organisationens beslutningsproces ved at give de studerende en generel forståelse af beslutningsprocesser i ingeniøropgaver. Kurset indledes med en introduktion til grundlæggende analyse og strukturering af komplekse beslutninger. Herefter introduceres til en række kvalitative metoder der kan bruges til at understøtte en organisations langsigtede strategiske beslutninger. Endelig præsenteres en række kvantitative metoder, der kan understøtte og kvalificere beslutningstagning på mellem og kort sigt.
Som kvantitative redskaber introduceres de studerende til Cost-Benefit og –Effectiveness analyser, multi-kriterie beslutningsstøtte (MCDA) samt forskellige metoder til at håndtere beslutninger præget af usikkerhed. De kvalitative redskaber til beslutningsstøtte kommer fra fagområdet strategisk ledelse, og omfatter omverdensanalyse, Porters Five Forces, VRIO, SWOT, Scenarier, og Roadmapping.
Kurset giver den studerende kendskab til adskillige metoder til beslutningsstøtte, herunder forståelse for, hvordan de anvendes samt fordele og ulemper ved de forskellige metoder. De studerende vil efter kurset være i stand til at analysere og strukturere beslutningsproblemer på kort og lang sigt, udvælge passende metoder samt anvende disse på konkrete beslutningsproblemer og endeligt udlede anbefalinger på baggrund af dette. Denne kompetence kan den studerende til eksempel benytte i Fagprojektet og i det videregående kursus Business Analytics.
Sidst opdateret
04. maj, 2017