42085 Strategi, design og marked

2017/2018

Priority is given to Master of Design Innovation students.
Kursusinformation
Strategy, design and market
Engelsk
5
Kandidat
E2B (tors 8-12)
Campus Lyngby
Klasseundervisning med gennemgang af teori og eksempler. Sideløbende med projektarbejde i grupper.
13-uger
Aftales med underviser, Aftales med underviser
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Bedømmelsen er baseret på tre elementer: 1) en midtsemester gruppeopgave; 2) en gruppeopgave af forretningsmodel ved afslutningen af semestret; og 3) en individuel opgave ved afslutningen af semestret, som hænger sammen med det afsluttende gruppearbejde.
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
Bachelor i Design og Innovation eller tilsvarende
Minimum 15
Jason Li-Ying , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 4856 , yinli@dtu.dk
Francesco Rosati , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 6021 , frro@dtu.dk

42 DTU Management Engineering
I studieplanlæggeren

Studerende optaget på retningen i Design og Innovation vil have fortrinsret til kurset.
Overordnede kursusmål
Kurset vil gøre de studerende i stand til at analysere samspillet mellem produkter og deres markeder samt udvikle de studerendes evne til at tænke dette samspil ind i en strategisk og designmæssig sammenhæng.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Opregne de forskellige begrebsliggørelser af markedet fremført i litteraturen til kurset
  • Beskrive kvalifikationen af et produkt på markedet
  • Forklare grundlæggende begreber i neo-klassisk økonomi
  • Forklare grundlæggende begreber i virksomheds strategi
  • Forklare grundlæggende begreber i sansebasseret branding
  • Vurdere et produkts konkurrencesituation og formidle den på en let tilgængelig måde (poster format)
  • Analysere forholdet mellem et produkt og dets marked ved hjælp af teorierne fra kursets pensum
  • Diskutere hvordan produktdesign spiller en rolle i forhold til markedsskabelse
  • Diskutere betydningen af strategic pricing
  • foretage grundlæggende markedsanalyse for et bestemt produkt / tjeneste
  • analysere (og udvikle) en business model for et bestemt produkt / service
Kursusindhold
Hvad er et marked? De studerende vil blive bedt om at udvikle et produkt orienteret casestudie, der udforsker de mange mulige svar på dette spørgsmål. Fra et designperspektiv er den potentielle efterspørgsel efter et produkt selvfølgelig åbenlyst interessant. Men denne definition af et marked ignorerer samtidig den mangfoldighed af måder, hvorpå varer og teknologier både påvirker og bliver påvirket af en bred vifte af aktører (leverandører, forbrugere, producenter, myndigheder, infrastrukturer, etc.), der i en bredere forstand udgøre deres marked. Kurset er baseret på en kombination af empiriske eksempler og en introduktion til relevante økonomiske, strategic og sociologiske teorier og koncepter.
Sidst opdateret
04. maj, 2017