Overordnede kursusmål
Det er kursets overordnede mål at sætte de studerende i stand til
at planlægge, gennemføre og reflektere over en brugerinvolverende
systemdesign-proces. Målet for den brugerinvolverende designproces
er en virksomhed eller organisation eller dele heraf. Virksomheder
og organisationer bliver i kurset anskuet som systemer bestående af
arbejdsrum, organisation, teknologi og økonomi.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Redegøre for principperne i participatory systemdesign
- Anvende en systemmodel til analyse af arbejdsprocesser i en
virksomhed eller dele heraf
- Udvælge og anvende metoder til brugerinvolvering
- Konstruere og gennemføre designspil med brugere i en
virksomhed
- Anvende modeller og prototyper som grundlag for dialog og
samspil med brugere i en virksomhed
- Anvende prototypeinterviews
- Anvende mester-lærling modellen
- Analysere brugerbehov ved hjælp af affinitetsdiagrammer
- Evaluere en brugerinvolverende designproces
- Redegøre for videntyper og samspil mellem
praksisdomæner
Kursusindhold
Kurset omfatter en introduktion til systemer og systemdesign:
Baggrund, anvendelse, metoder og værktøjer. Der præsenteres en
række metoder og værktøjer i brugerinvolverende systemesign:
Kontekstuel design, mester-lærling modellen, affinitetsdiagrammer,
arbejdsmodeller, designspil, storyboards, prototyper og
prototyping. Kurset præsenterer en teoretisk forståelse af viden og
videntyper. Endelig gives en indsigt i hvordan brugerinvolverende
designprocesser kan tilrettelægges i et samspil mellem forskellige
praksisdomæner.
De studerende arbejder i grupper med øvelser og de gennemfører en
brugerinvolverende designproces i en virksomhed eller organisation.
Målet er at identificere forbedringsmuligheder i virksomhedens
arbejdssystem og udvikle forslag til re-design af systemet med
henblik på forbedret performance.
Litteraturhenvisninger
Holtzblatt & Beyer: "Contextual Design. Design for
Life". Morgan Kaufmann Publishers 2017 samt supplerende
materiale.
Bemærkninger
Studerende optaget på civilbachelorstudiet Design & Innovation
har fortrinsret til kurset.
Sidst opdateret
04. maj, 2017