41661 Metallære
2017/2018
Overordnede kursusmål
Kurset har som overordnet mål at relatere egenskaber og opførelse
af metaller og legeringer til deres indre struktur (fra atomar til
makro skala) som er et resultatet af materiale syntese og et
efterfølgende procesforløb, f.eks. varmebehandling. I kurset bliver
der lagt vægt på relationer mellem
proces–mikrostruktur–egenskaber–opførelser af metaller. Ikke-jern
baserede metaller og legeringer, herunder letmetalslegeringer, samt
ståltyper bliver behandlet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- relatere fasediagrammer og diffusionsfænomener til
mikrostrukturen af metaller og legeringer
- genkende betydningen af fastfase transformationer for at
skræddersy mikrostruktur og egenskaber af metalliske
materialer
- forklare indflydelsen af syntese, procesforløb og
efterbehandling (f. eks. varmebehandling) på mikrostrukturen og
relaterede egenskaber
- bedømme mekaniske egenskaber og opførsel af metaller og
legeringer
- identificere styrkeøgende mekanismer til forbedring af de
mekaniske egenskaber
- skelne mellem nedbrydning af metalliske materialer under
mekanisk interaktion med omgivelserne
- vælge metallografiske karakteriseringsmetoder og mekanisk
prøvning for at undersøge mikrostruktur og egenskaber af metaller
og legeringer for at analysere mekanisk nedbrydning af industrielle
produkter
- udvælge artikler fra internationale tidskrifter til et
selv-vælgt emne og præsentere en rapport samt mundlig
fremlæggelse.
Kursusindhold
Krystalstruktur og defekter i krystalgitter. Grundlæggende
diffusionsteori. Fasediagrammer og fastfase transformationer af
teknologisk betydning. Syntese af metaller inklusive
varmebehandling af jern og ikke-jernholdige metaller og legeringer.
Mekaniske egenskaber og styrkeøgende mekanismer. Restitution,
rekrystallization og kornvækst. Nedbrydning og degradering
inklusive udmattelse og krybning. Materiale karakterisering.
Det videnskabelige, teknologiske og ingeniørmæssige indhold af
kurset udføres ved forelæsninger i forbindelse med gruppearbejde
med opgaver i relation til praksis.
Aktuel/igangværende forskning såvel indsigt i industriens arbejde
indgår i undervisningen.
Sidst opdateret
21. juni, 2017