41216 Styrkeberegning af skibe

2017/2018

Kursusinformation
Structural Assessment of Ships
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes under tompladsordningen
E5B (ons 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger og projektarbejde.
13-uger
E3A
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Evaluering af en rapport afleveret ved semesters slutning sammen med mundtlig fremlæggelse af rapport. Arbejdet må gerne ske i grupper (max. 2 studenter og en rapport per gruppe); men den mundtlige fremlæggelse er individuel.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
41211
41211/41210
41501/41205/41234. 41502/41235. 41312.41202.41215. 41812. 41271 , Minimum forudsætning er 25 ETCS i matematik, 5 ETCS i sandsynlighedregning,10-15 ETCS i styrkelære, 5 ETCS i fluid mekanik. Desuden kendskab til et programmeringssprog, f.eks. MATLAB.Grundlæggende kendskab til maritime konstruktioner
Harry B. Bingham , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 1972 , hbb@mek.dtu.dk
Yanlin Shao , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 4120 , yshao@mek.dtu.dk

41 Institut for Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At give de studerende den nødvendige teoretiske baggrund for at kunne forstå og anvende de nyeste rationelle beregningsmetoder inden for styrkelæren og sikkerhedsteori til dimensionering af skibe.
At indøve metoder til kvalitetssikring af et projekt.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forstå de grundlæggende dimensioneringskriterier for skibe
  • Forstå grundlaget for dybvands bølgemodellering
  • Anvende statistiske metoder til beskrivelse af havbølger
  • Bestemme bølgeinducerede belastninger på skibet i en stokastisk sø
  • Bestemme ekstreme bølgebelastninger på skibet
  • Bestemme udmattelseslevetider for skrogbjælken
  • Bestemme spændingerne i skrogets pga. statiske og dynamisk belastninger
  • Vurdere sikkerhed mod skrogsvigt under de specificerede belastninger.
  • Vurdere effekten af skrogets vibrationer på udmattelsesstyrken
  • Bestemme sikkerhedsfaktorer til dimensioneringsregler
  • Vurdere skibes sikkerhed som følge af skader ved kollision og grundstødning
  • Skrive en teknisk rapport over en undersøgelse omfattende ovenstående punkter
Kursusindhold
Hovedvægten i kurset er lagt på bestemmelse af global strukturel analyse af en skib, der sejler i bølger. Sikkerhed mod globalt skrogsvigt under normale operationsprofiler vil blive analyseret. Ulykkeslaster (kollision og Grundstødning) beskrives også ligesom rationel regeludvikling baseret på direkte beregninger behandles


Bøjningsmoment, sagging, hogging
Havbølger: Lineære og ikke-lineære bølgeprofiler, bølgernes energispektrum, stationære processer, scatter diagrammer.
Spændinger i skroget: Midtskibssektion, effektiv tykkelse, bøjningsmodstand, normal spænding, flydespænding.
Statistiske korttids og langtidsanalyser, ekstremværdier og udmattelseslevetider.
Skrogets vibrationer: Skrogfleksibilitet, egenfrekvenser, springing, whipping.
Pålidelighedsanalyse: Partialkoefficienter, første ordens metoder, sandsynlighed for sammenbrud. Rationel udvikling af nye regler
Bemærkninger
De studerende har mulighed for at arbejde videre med et skibsprojekt påbegyndt i kursus 41271 Skibsprojektering.
Sidst opdateret
04. maj, 2017