Overordnede kursusmål
Computerbaserede metoder spiller allerede nu en afgørende rolle
indenfor mikrobiologien, bioteknologien og lægemiddelforskningen.
Store internationale sekvens- og strukturdatabaser indeholder
information, som i mange tilfælde helt kan erstatte eksperimentelt
arbejde og i andre tilfælde bruges til at få langt mere ud af de
eksperimentelle ressourcer. Kursets mål er at således give de
studerende kendskab til en række nye metoder til molekylær
struktur- og sekvensanalyse. Bioinformatik er et praktisk
orienteret kursus med fokus på anvendelse af metoderne. En stor del
af undervisningen består af computer-øvelser, hvor metoderne læres
gennem praktisk brug.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Redegøre for hvordan informationen i biologiske
makro-molekyler, såsom DNA og protein kan repræsenteres i et
elektronisk format.
- Redegøre for hvorledes en fælles evolutionshistorie påvirker
DNA og protein-skevens, i beslægtede organismer.
- Søge efter data i de offentligt tilgængelige sekvens- og
struktur-databaser, såsom GenBank, UniProt og PDB.
- Anvende programmer til visualisering af protein 3D
struktur.
- Fremstille og kritisk evaluere kvaliteten af DNA- og
protein-alignments.
- Søge i sekvensdatabaser med alignment-baserede metoder (BLAST)
og kritisk evaluere pålideligheden af resultaterne.
- Bestemme den sandsynlige biologiske funktion af et ukendt gen
eller protein-produkt ud fra sammenligning med kendte gener /
proteiner.
- Anvende programmer til fremstilling af multiple alignments af
grupper af beslægtede sekvenser – herunder at kende forskellen på
de to hovedgrupper af algorither: globalt optimerende og lokalt
optimerende.
- Fremstille fylogenetiske træer ud fra multiple alignments.
- Fremstille og tolke visualiseringer af informationsindholdet i
grupper af beslægtede sekvenser (”logo plots”).
- En grundlæggende forståelse af neurale netværk (nn) og brugen
af enkelte nn web-servere.
Kursusindhold
En basal forståelse af DNA, RNA og aminosyrer, herunder gener,
proteiner og forskellige enzymklasser. Kender nukleotiderne i DNA
og RNA, samt kende de 20 aminosyrer.
Hvad er et enzym og hvilke aminosyrer er vigtige for at et enzyme.
Benytte Pymol til at visualizere en enzym i 3D , herunder at
identificere aminosyrerne i det aktive site.
Benytte sekvensdatabaser som Uniprot og Genbank
Redskaber til parvis lokal og global alignment.
Benytte blast til at søge efter homologe sekvenser og benytte mål
som alignmentscores og e-værdier til at vudere om en alignment er
troværdig.
Lave en parvis sekvensalignment på papir dvs benytter de regler og
metoder i hånden som benyttes af alignmentprogrammet Blast.
Benytte alignmentscoringsmatricer som Blosum30, blosum62 og
blosum80 og forstå hvorfor de er forskellige. Beregne værdierne i
en scoringsmatrix udfra alignments dvs hvor kommer tallene fra og
hvordan kan man selv lave en mindre udgave af en scoringsmatrix.
En introduktion til multiple alignments, herunder lave phylogeniske
træer til at afspejle hvilke sekvenser som er tættest beslægtet.
Benytte multiple alignments til at forstå om nogle positioner i et
protein er bevaret og hvorfor de er bevaret som eksempelvis
aminosyrerne i og omkring et aktivt site.
Lave en grafisk afbildning af et multipelt alignment vhj logo-plots
og for hvad bits-indholder.
Beregne Shannon informationsinholdet udfra et multipelt alignment
og sammenligne resultater udregnet i hånden med det som fås fra
serveren weblogo.
Bemærkninger
Supplerende undervisningsmateriale: Introduction to protein science
by Arthur M. Lesk, ISBN: 9780198716846
Sidst opdateret
05. september, 2017