31003 Elektriske kredsløb 2

2017/2018

Kursusinformation
Electric circuits 2
Dansk
5
Bachelor
Kurset udbydes under tompladsordningen
F2B (tors 8-12)
De obligatoriske laboratorieøvelser placeres efter aftale udenfor F2B
Campus Lyngby
Integrerede forelæsninger, opgaveregning og laboratoriearbejde. Obligatoriske laboratorieøvelser
13-uger
F2B
Skriftlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Skriftlig eksamen samt mindre rapporter over gennemførte øvelser.
4 timer
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
31004
31001
Esben Larsen , Lyngby Campus, Bygning 325, Tlf. (+45) 4525 3512 , ela@elektro.dtu.dk

31 Institut for Elektroteknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At indøve færdigheder i analyse og syntese af simple elektroniske kredsløb til behandling af elektrisk energi og til analog signalbehandling.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Løse stationære ac-kredsløb ved hjælp af komplekse visere og impedanser.
  • Udregne effekt for stationære ac-kredsløb og bestemme belastningsimpedans for maksimal effektoverførsel.
  • Beregne aktiv, reaktiv og tilsyneladende effekt.
  • Analysere trefase systemer og trefaset effekt.
  • Bestemme overføringsfunktioner for 1. og 2. ordens filtre. Forklare og anvende decibel, logaritmiske frekvensakser og Bode-plot.
  • Udføre beregninger på magnetiske kredsløb og transformere.
  • Foretage beregninger på roterende maskiner.
  • Foretage beregninger på ens- og vekselretterkredsløb.
  • Foretage beregninger på DC/DC konvertere.
  • Beregne effektiv- og middelværdi af vekselstørrelser.
Kursusindhold
Stationære AC kredsløb. AC-beregninger i kompleks notation. Filterkredsløb og komplekse overføringsfunktioner. Effektstyringskredsløb. Transformere og roterende maskiner.
Litteraturhenvisninger
Allan R. Hambley: Electrical Engineering, Principles and Applications.
Bemærkninger
Kurset indgår på andet semester af civilbachelor-programmet Elektroteknologi.
E-learning anvendes i form af digital eksamen.
Sidst opdateret
04. maj, 2017