26010 Kemisk fagprojekt

2017/2018

Kursusinformation
Introductory Project in Chemistry
Dansk
10
Bachelor
E5 (ons 8-17) og Januar
Et modul efterår. (Modul 5). Eller et halvmodul efterår og januar 3 ugersperiode
Campus Lyngby
Forelæsninger, teknologistøttet undervisning, øvelser og gennemførsel af et større gruppeprojekt.
13-uger + 3-uger
Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Mundtlig fremlæggelse.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
21004
21103
26000.28001
Esben Thormann , Bygning 206, Tlf. (+45) 4525 2439 , esth@kemi.dtu.dk

26 Institut for Kemi
28 Institut for Kemiteknik
47 DTU Energikonvertering
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Kurset søger, med udgangspunkt i et projekt inden for kemi eller kemiteknik, at give de studerende et indblik i den innovative proces fra ideskabelse til produkt, samt at blive i stand til at udføre en kvalificeret informationssøgning og at formidle dette arbejde både mundtligt og skriftligt. De udbudte projekter vil derfor fokusere på konkrete emner af samfundsmæssig eller kommerciel interesse, som kan løses ved hjælp af en kemisk eller kemiteknisk forståelse. De studerende skal i grupper på 3-6 personer finde den litteratur (tidsskriftartikler, patenter, bøger, PhD-afhandlinger og konferencebidrag), der beskriver den forskningsmæssige front inden for det givne emne og samtidigt holde dette op mod en beskrivelse af den aktuelle teknologiske state-of-the-art på området. Herudfra skal det vurderes, hvilke løsninger som er teknologisk mulige. I den diskuterende og konkluderende fase af projektet er de studerendes egne forslag til yderligere udbygning af løsningsmodeller meget velkomne som personlige innovative aspekter i fagprojektet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Finde primær og secondær kemisk litteratur med relevante databaser.
  • Udføre en professionel litteratursøgning på et teknisk/​naturvidenskabeligt kemisk emne.
  • Udvælge de væsentligste informationer fra et større litteraturmateriale.
  • Identificere de centrale begreber indenfor innovation
  • Kunne reflektere over forretningsmulighederne i innovative ideer indenfor for det kemiske og kemitekniske område.
  • Organisere samarbejdet om informationssøgning og skabe sammenhæng i en rapport med flere forfattere.
  • Skrive en velstruktureret og veldokumenteret teknisk/​naturvidenskabelig rapport i overensstemmelse med de overordnede kursusmål.
  • Gennemføre en klar og velillustreret mundtlig fremlæggelse.
Kursusindhold
Projektets indhold vælges af de studerende (i grupper på 3-6 personer) ud fra et katalog med forslag til emner. Med udgangspunkt i projektarbejdet opnås viden om: Den innovative proces, forretningspotentiale i ideer indenfor for det kemiske og kemitekniske område, litteratursøgning i databaser og udvælgelse af relevant litteratur, samt skriftlig som mundtlig rapportering af et teknisk/​naturvidenskabeligt arbejde. I løbet af projektperiode vil der, i form af klasseundervisning, blive givet en introduktion til litteratursøgning samt til den innovative proces.
Bemærkninger
Kurset kan kun tages af studerende på Kemi- og Teknologi bachelorlinien. Projektarbejdet kan foregå ved Institut for Kemi, Institut for Kemiteknik eller Institut for Energikonvertering og -lagring.
Sidst opdateret
04. maj, 2017