23935 Fødevarekemi og kemiske analyser

2017/2018

Kursusinformation
Food Chemistry and chemical analysis
Dansk
15
Diplomingeniør
Kurset udbydes under tompladsordningen
F5 (ons 8-17) og Juni
Campus Lyngby
forelæsninger, grupperegninger, projektarbejde
13-uger + 3-uger
F5A, Skriftelig ekamen efter 13-ugers periode. Rapportafleveringer med præsentation sidste dag i 3-ugers perioden.
Skriftlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Skriftelig eksamen (40 %) + Rapport aflevering med fremlæggelse og aktiv deltagelse i 3-ugers perioden (60 %). Obligatoriske opgaveafleveringer for deltagelse i skriftelig eksamen efter 13-ugers perioden og for deltagelse i praktisk del i 3-ugers perioden.
2 timer
Uden hjælpemidler :

Lommeregner tilladt

7-trins skala , intern bedømmelse
23931 og 23933
23931/23933
23902/26371
26171/23932 , 23932 senest samtidig
Maksimum: 40
Lene Duedahl-Olesen , Lyngby Campus, Bygning 201 , lduo@food.dtu.dk
Jørn Smedsgaard , Lyngby Campus, Bygning 202, Tlf. (+45) 3588 7459 , smeds@food.dtu.dk

23 Fødevareinstituttet
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Et af kursets formål er at give de studerende kendskab til fødevarernes hovedbestanddele inklusiv makro- og mikro-næringsstoffer samt fødevareforureninger og deres betydning for fødevarernes kvalitet og sikkerhed. Samtidig har kurset til formål at give deltagerne en grundlæggende viden om den analytiske kemi, der anvendes indenfor fødevareområdet. Kurset fokuserer på kvalitative og kvantitative teknikker baseret på kromatografi. Principper for kvalitetssikring i forbindelse med kemisk analysearbejde introduceres såvel i teori som praksis. De studerendes evner til at afrapportere og relatere kemiske analyseresultater til problemstillinger i fødevareindustrien videreudvikles såvel på skrift som i tale.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive fødevarernes kemiske hovedbestanddele og typiske forureninger.
  • Forstå hovedbestanddelenes betydning for de enkelte fødevarers struktur og kvalitet.
  • Forklare principperne bag de mest almindelige prøveforberedelsesmetoder.
  • Forklare separationsprincipperne for væske (LC) og gaskromatografi (GC)
  • Beskrive de overordnede principper bag almindelige detektionsmetoder herunder optisk spektroskopi, massespektrometri, atomspektroskopi og IR-spektrometri.
  • Forklare betydningen af de forskellige trin i sporstofanalyser
  • Udføre beregninger i forbindelse med kvantitative bestemmelser
  • Vurdere analyseresultater og afrapportere dem kort, klart og entydigt (skrifteligt).
  • Anvende redskaber fra kvalitetssikring på analysemetoder
  • Forklare tekniske kemiske problemstillinger mundtligt
Kursusindhold
Mange vigtige beslutninger i samfundet, herunder i fødevareindustrien, bliver truffet på baggrund af analytiske data, både når det gælder kvalitet, sikkerhed og sundhed. Analytiske data kan indeholde information om forureninger i fødevarer, procesovervågning eller næringsstof deklarationer. Dette kursus vil igennem forelæsninger og gruppearbejde med cases introducere fødevarekemiske og analytiske emner, der gør den studerende i stand til at vurdere analysemetoder og anvende data der produceres. Arbejdet med de forskellige opgaver og rapport skal i kort form præcisere, konklusionen på et analytiske problem. Kurset introducerer fødevarernes hovedbestanddele dvs. tørstof/vand, kulhydrater, proteiner, fedt, vitaminer og mineraler samt udvalgte fødevarekomponenter af betydning for fødevaresikkerheden. Forelæsningerne suppleres med opgaveregninger for at give et overblik over analytiske metoder som prøveforberedelse, ekstraktion, kromatografi og de forskellige detektions metoder samt kvalitetssikring. Kurset lægger vægt på databehandling via eksempler og understøttende regneøvelser. Generelle principper til vurdering af kvaliteten af en fødevare vil også blive berørt.
I 3-ugers perioden laves et praktisk laboratorie projekt, hvor der udarbejdes en rapport baseret på udførte laboratorieanalyser og databehandling, suppleret med et mindre litteraturstudie. Mundtlig præsentation af rapporten udføres den sidste kursus dag i 3-ugers perioden.
Sidst opdateret
04. maj, 2017