Overordnede kursusmål
Et af kursets formål er at give de studerende kendskab til
fødevarernes hovedbestanddele inklusiv makro- og
mikro-næringsstoffer samt fødevareforureninger og deres betydning
for fødevarernes kvalitet og sikkerhed. Samtidig har kurset til
formål at give deltagerne en grundlæggende viden om den analytiske
kemi, der anvendes indenfor fødevareområdet. Kurset fokuserer på
kvalitative og kvantitative teknikker baseret på kromatografi.
Principper for kvalitetssikring i forbindelse med kemisk
analysearbejde introduceres såvel i teori som praksis. De
studerendes evner til at afrapportere og relatere kemiske
analyseresultater til problemstillinger i fødevareindustrien
videreudvikles såvel på skrift som i tale.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Beskrive fødevarernes kemiske hovedbestanddele og typiske
forureninger.
- Forstå hovedbestanddelenes betydning for de enkelte fødevarers
struktur og kvalitet.
- Forklare principperne bag de mest almindelige
prøveforberedelsesmetoder.
- Forklare separationsprincipperne for væske (LC) og
gaskromatografi (GC)
- Beskrive de overordnede principper bag almindelige
detektionsmetoder herunder optisk spektroskopi, massespektrometri,
atomspektroskopi og IR-spektrometri.
- Forklare betydningen af de forskellige trin i
sporstofanalyser
- Udføre beregninger i forbindelse med kvantitative
bestemmelser
- Vurdere analyseresultater og afrapportere dem kort, klart og
entydigt (skrifteligt).
- Anvende redskaber fra kvalitetssikring på analysemetoder
- Forklare tekniske kemiske problemstillinger mundtligt
Kursusindhold
Mange vigtige beslutninger i samfundet, herunder i
fødevareindustrien, bliver truffet på baggrund af analytiske data,
både når det gælder kvalitet, sikkerhed og sundhed. Analytiske data
kan indeholde information om forureninger i fødevarer,
procesovervågning eller næringsstof deklarationer. Dette kursus vil
igennem forelæsninger og gruppearbejde med cases introducere
fødevarekemiske og analytiske emner, der gør den studerende i stand
til at vurdere analysemetoder og anvende data der produceres.
Arbejdet med de forskellige opgaver og rapport skal i kort form
præcisere, konklusionen på et analytiske problem. Kurset
introducerer fødevarernes hovedbestanddele dvs. tørstof/vand,
kulhydrater, proteiner, fedt, vitaminer og mineraler samt udvalgte
fødevarekomponenter af betydning for fødevaresikkerheden.
Forelæsningerne suppleres med opgaveregninger for at give et
overblik over analytiske metoder som prøveforberedelse,
ekstraktion, kromatografi og de forskellige detektions metoder samt
kvalitetssikring. Kurset lægger vægt på databehandling via
eksempler og understøttende regneøvelser. Generelle principper til
vurdering af kvaliteten af en fødevare vil også blive berørt.
I 3-ugers perioden laves et praktisk laboratorie projekt, hvor der
udarbejdes en rapport baseret på udførte laboratorieanalyser og
databehandling, suppleret med et mindre litteraturstudie. Mundtlig
præsentation af rapporten udføres den sidste kursus dag i 3-ugers
perioden.
Sidst opdateret
04. maj, 2017