23924 Fødevare mikrobiologi

2017/2018

Kursusinformation
Interdisciplinary microbiology
Dansk
10
Diplomingeniør
E5A (ons 8-12) og Januar
Campus Lyngby
Al undervisning foregår i bygning 202 hvor undervisningen foregår i laboratoriet og det tilstødende undervisningslokale
Undervisningsformen er en kombination af forelæsninger, med tilhørende små praktiske øvelser i mikrobiologi. De studerende skal fremlægge resultater for de praktiske øvelser. Til udvalgte øvelser skrives der rapporter. Desuden vil der i nogle sessioner være gruppearbejde, hvor enten underviseren opsummerer metoden og resultaterne eller de studerende femlægger i plenum.
13-uger + 3-uger
E5A, Umiddelbart efter undervisningen (3-ugers-kursus), Den skriftlige eksamen efter 13 ugers perioden, mundtlige i slutningen af 3 ugers perioden
Skriftlig og mundtlig eksamen
samt rapporter
Skriftlig eksamen: 1, 5 time, Mundtlig eksamen: 20 minutter
Uden hjælpemidler
7-trins skala , intern bedømmelse
23923 Fødevaremikrobiologi
Biologisk kemi 23932
Minimum 10 Maksimum: 40
Tina Birk , tibir@food.dtu.dk
Lars Bogø Jensen , Lyngby Campus, Bygning 204 , lboj@food.dtu.dk

23 Fødevareinstituttet
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Overordnede kursusmål: Målet med kurset er, at give de studerende et bredt kendskab til fødevare relaterede mikroorganismer herunder de sygdomsfremkaldende (patogener), dem der er fordærvende og dem som anvendes til fermentering af fødevarer. Endvidere skal de studerende kunne anvende både klassiske og molekylærbiologiske metoder til karakterisering af bakterier og opnå en forståelse af deres betydning i fødevarer og produktionssystemer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Redegøre for de mest relevante patogener og fordærvelses bakterier i fødevarer
  • Udvælge mælkesyrebakterier til fermentering og beskrive principperne bag fermentering af forskellige fødevarer
  • Kendskab til skimmelvækst og karakterisering af disse
  • Lave fortyndinger af bakteriekulturer, udpladning og beregne antallet af bakterier
  • Formulere procedurer for sterilt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt laboratoriearbejde
  • Afrapportere og formidle opnåede resultater
  • Anvende computerprogrammet ComBase til beregning af bakteriers lagfase og væksthastighed
  • Forklare principperne bag klassisk mikrobielle detektionsmetoder
  • Forklare principperne bag udvalgte molekylærbiologiske detektionsmetoder
  • Redegøre for forskellige konserveringsmetoder for mikrobiel vækst
  • Udvælge og anvende mikrobiologiske metoder til identifikation af mikroorganismer i fødevarer
  • Redegøre for hvordan mave-tarmsystemet er opbygget og fungerer, samt hvordan de patogene bakterier gør os syge
Kursusindhold
I dette 3. semester kursus undervises i relevante mikroorganismer med fokus på fødevarer. Spektret af forskellige mikroorganismer spænder over: 1) sygdomsfremkaldende bakterier, 2) fordærvelsesbakterier, 3) anvendte mikroorganismer, som eksempelvis mælkesyrebakterier, 4) non-bakterielle organismer som skimmel svampe, humane virus og bakteriofager og deres betydning for fødevareproduktionen. Kurset vil give en basal viden om mikroorganismer generelt samt gøre de studerende i stand til på en forsvarlig måde at håndtere patogene organismer i forbindelse med laboratoriearbejde og fødevareproduktion. Identificering af mikroorganismer er fundamentalt og kurset vil give et grundigt kendskab til både klassiske mikrobielle og molekylære detektions metoder, hvor principperne bag metoden skal forstås for at kunne foretage den/de rigtige analyser. Endvidere vil brug af eksempelvis mælkesyrebakterier til fermentering belyses samt de tilhørende principper og metabolismer. Under kurset skal de studerende selv producere fermenterede fødevarer og foretage relevante mikrobiologiske analyser og fysiske målinger. Der udarbejdes rapporter over udvalgte laboratorieforsøg indeholdende relevant litteratur og baggrund, samt der trænes i mundtlig formidling. Da dette kursus er tværfagligt vil der være samarbejde med de øvrige kurser på 3. semester.
Sidst opdateret
04. maj, 2017