11830 Mineralske ressourcer i Arktis: Miljøvurdering og -teknologier

2017/2018

Kursusinformation
Mineral resources in the Arctic: Environmental impacts and technologies
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes under tompladsordningen
E3B (fre 13-17)
Kurset følges primært online på platformen Blackboard. Der vil være hjælp til rapporter og opgaver samt mulighed for feedback fredage kl 13-15.
Campus Lyngby
Videoforelæsninger, udarbejdelse af to rapporter inkl. peer-feedback, online quizzer.
13-uger
Aftales med underviser
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Peer-feedback tæller 30%. De to rapporter incl. mundtligt forsvar for rapport (den mundtlige eksamen - tilfældigt udtræk af én af rapporterne) tæller 70%.
15 minutter
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
Almen kemi, miljøtekniske processer eller anden kemisk baggrundsviden.
Minimum 10
Janne Fritt-Rasmussen , jafr@dmu.dk
Pernille Erland Jensen , Lyngby Campus, Bygning 118, Tlf. (+45) 4525 2255 , pej@byg.dtu.dk

11 Institut for Byggeri og Anlæg
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At kunne vurdere miljøeffekter af naturressource udvinding og foreslå relevante teknikker til at modvirke miljøeffekter med særlig fokus på Arktiske forhold
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Udføre en mindre miljøvurdering (EIA) af produktionsfasen af en landbaseret mine i Arktis
  • Udføre en lmindre miljøvurdering (EIA) af udforskningsfasen af en offshore produktion i Arktis
  • Udpege og vurdere emissioner fra naturressourceudvindingsaktiviteter
  • Anbefale og argumentere for relevante teknologier og procedurer til forebyggelse af miljøpåvirkninger.
  • Kompilere viden om natur, klima og geografi for en specifik lokalitet i Arktis og generere en argumenteret liste over manglende vigtig information.
  • Relatere forventede effekter af emissioner og valg af teknologier til viden om klima, geologi, procesteknologi, natur og geografi.
  • Forsvare valg af teknologi ud fra bedste tilgængelige teknologi (BAT) principper
  • Kritisk tage stilling til en miljøvurdering (EIA) udført af anden part og deltage i en høringsproces.
Kursusindhold
Centrale elementer:
Miljøvurderinger
Miljøfølsomhed
Procesaffald og -spildevand
Emissioner (støj, støv, perkolat)
Forebyggelses- og responsteknologier

Emner
Miljøvurderinger (EIA); landbaserede miner; økotoksikologi; vigtige områder for dyreliv; sulfid-, cyanid-, og radioaktivt affald; geokemiske tests; behandling af proces spildevand; håndtering af tailings; støv forebyggelse og håndtering; lovgivning; lukning og rekultivering af mineområder; offshore produktion og undersøgelses boringer; drift udfordringer; oliekemi; oliespildsrespons og forebyggelse; olieskæbne til havs; oliespildsfølsomhed; offshore kemikalier; miljøovervågning; seismiske undersøgelser; undervandsakustik, marine pattedyr og støj; analyse netto miljøgavn (NEBA); bedst tilgængelige teknologi (BAT) principper.
Sidst opdateret
04. maj, 2017