Overordnede kursusmål
Målet med kurset er at sætte den studerende i stand til at designe
indeklima og tilrettelægge, gennemføre og vurdere målinger,
beregninger og observationer af indeklima, samt på baggrund heraf
at stille forslag til forbedring af indeklima. Kurset omhandler
indeklima i boliger, kontorbygninger, institutioner mm
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Redegøre for hvorledes termiske forhold, luftkvalitet, lyd og
lys influerer på menneskets komfort, sundhed og og
produktivitet
- Anvende digitale værktøjer til simulering og design af
ventilation og luftkvalitet
- Tilrettelægge målinger og prøvetagning for kortlægning af
indeklima
- Redegøre for gængse målemetoder og kunne anvende udstyr til at
måle relevante parametre i et udvalgt indeklima
- Foretage observationer af og beskrive bygningsinstallationer
med betydning for indeklimaet
- Kende og fortolke eksisterende lovkrav, standarder og
anvisninger indenfor området
- Planlægge og gennemføre simple feltundersøgelser samt analysere
og vurdere resultaterne
- Kende metoder til afdækning af indeklimaproblemer og deres
årsager og kunne stille forslag til forbedring
- Benytte matrixregning og Gausselimination i forbindelse med
løsning af lineære ligningssystemer
- Gennemføre et projektarbejde i grupper og redegøre for det
udførte arbejde i en rapport og ved mundtlig fremlæggelse
Kursusindhold
I kurset gennemgås parametre, som definerer det termiske,
atmosfæriske, akustiske og visuelle indeklima og deres betydning
for menneskers komfort, sundhed og produktivitet. Metoder til
design af indeklima på baggrund af standarder og detaljerede
simuleringer vil blive gennemgået. Der vil blive lagt vægt på
praktiske procedurer til at diagnosticere og afhjælpe
indeklimaproblemer, herunder organisatoriske forhold, lovkrav og
kriterier i standarder og anvisninger, strategier for målinger og
anden indsamling af information samt analyse og vurdering af
målinger og observationer.
Bemærkninger
Kurset indeholder fire moduler med matematik. Studerende som ikke
følger diplomingeniøruddannelsen Byggeri og infrastruktur vil i de
fire moduler arbejde med en afløsningsopgave.
Sidst opdateret
04. maj, 2017