11521 Bæredygtig Urbanisering ud fra et praktisk perspektiv

2017/2018

Kurset afvikles som led i Hamburg-Copenhagen Urban Challenge, http:/​​/​​www.urbanchallengealliance.com/​​universities/​​
Kursusinformation
Sustainable Urbanization from a practical case perspective
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes under tompladsordningen
August
Uge 32-34
Campus Lyngby
Hamburg-København Urban Challenge tilbydes samtidigt af Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business School og HafenCity University i Hamburg. Studerende fra alle tre universiteter undervises halvanden uge i Hamburg og halvanden uge i København (forbehold for ændringer).
De studerende vil blive inddelt i tværinstitutionelle teams for at identificere og analysere komplekse urbane udfordringer, som erhvervslivet, lokale myndigheder og borgere står over for.
Følgende undervisningsformer vil blive taget i anvendelse:
• Forelæsninger & seminarer
• Gruppearbejde
• Feltarbejde og interview
• Læsning tildelt litteratur
3-uger
Umiddelbart efter undervisningen (3-ugers-kursus)
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
Maksimum: 15
Luise Noring , ln.mp@cbs.dk
Carsten Rode , Lyngby Campus, Bygning 118, Tlf. (+45) 4525 1852 , car@byg.dtu.dk
Jens-Phillip Petersen , s150091@student.dtu.dk
Martin A. Petersen , martin@greentechchallenge.eu

11 Institut for Byggeri og Anlæg
CBS - Handelshøjskolen
HafenCity Universität Hamburg (HCU)
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Visionen med kurset er at bliver en lærerig oplevelse for studerende, forskere og praktikere, der arbejder tværfagligt, på tværs af institutioner og kulturer. Der skal opbygges kapacitet til at identificere og løse komplekse bymæssige spørgsmål om bæredygtighed og fællesskab på tværs af discipliner.
Byerne anses for at være smeltepotter af det moderne samfund. Nærhed og tæthed af mennesker og organisationer har en tendens til at fremme innovation, kreativitet og iværksætteri. En af de største udfordringer i det 21. århundrede er at planlægge urbaniserede områder på en måde, så de fremmer blomstrende virksomheder, organisationer og mennesker, samtidig med at der tages hensyn til de globale miljømæssige og sociale udfordringer, såsom klimaændringer, indvandring og indkomstforskelle. Dette kursus behandler de til tider modstridende, eller undertiden gensidigt forstærkende elementer af hvad bymæssig bæredygtighed indebærer. Hamburg-København Urban Challenge tager således både et byorienteret og regionalt perspektiv på tiltag i de offentlige, private og almennyttige sektorer, der udgør bud på løsninger af de mest presserende spørgsmål i dagens samfund.
DTU og CBS' medvirken som universiteter, der har en stærk teknisk og forrentningsorienteret baggrund, suppleres af HCU, der har en mere sociologisk baggrund. Endvidere er flere private virksomheder fra rådgivning og byudvikling (fx Rambøll, By & Havn, etc.) involveret i kurset. Derfor vil de studerende lære at arbejde på den tværfaglige udfordring om bæredygtige bystrukturer med kolleger fra forskellige discipliner og med andre tilgange til problemløsning.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Identificere indbyrdes afhængigheder, aktørnetværk og de deraf følgende afvejninger for bæredygtighed i byudvikling
  • Analysere komplekse bymæssige udfordringer, som teknologien, erhvervslivet, lokale myndigheder og borgere står over for.
  • Analysere og sammenligne socio-tekniske koncepter og forretningsmodeller til bæredygtige overgangsprocesser som følge af byudviklingsprojekter
  • Kritisk evaluere omfanget og levedygtigheden af løsninger, der hjælper med at tackle byudfordringer
  • Anvende socio-tekniske koncepter og forretningsmodeller til at løse specifikke byudfordringer og vurdere deres bæredygtighedseffekt
  • Arbejde sammen med fagfolk fra andre discipliner, fx offentlige myndigheder og virksomheder, der aktivt søger at lave varige ændringer i byer
  • Vurdere, hvordan teknologiske state-of-the-art løsninger anvendes i planlægning i kommerciel og brugerrelateret sammenhæng
  • Sammenligne udfordringer og løsninger på byudvikling i forskellige nordeuropæiske storbyer
Kursusindhold
Studerende vil foretage en sammenlignende analyse af HafenCity i Hamborg og Nordhavn i København betragtende begge distrikters sammenhæng med de større udviklingsmønstre af metro-regionerne i Hamburg og København. Vurdering af distrikternes rolle i den større sammenhæng giver de studerende mulighed for at identificere initiativer inden for privat, offentlig og non-profit aktivitet, der kan forbedre distrikter og byers evne til at løse de teknologiske, økonomiske og sociale udfordringer på en bæredygtig måde. Løsningerne kan for eksempel omfatte intelligente energiteknologier, offentlige politiske ændringer, nye forretningsmodeller, infrastrukturprojekter eller borgerinddragelse.

Nøglespørgsmål for kurset er følgende:
• Hvad er der behov for af teknologiske løsninger i bæredygtige byområder og hvordan får man disse implementeret i specifikke sammenhænge?
• Hvordan træffes beslutninger i byerne, der tager hensyn til globale udfordringer som immigration, klimaændringer og voksende indkomstforskelle?
• Hvor understøttende er den nationale politik og relationer med investorer, teknologi virksomheder, forsyningsselskaber og borgere til at gøre noget ved disse udfordringer?
• Hvad er det for faktorer, der driver forandring, og hvem er de personer, firmaer og myndigheder, der fører an?
• Kan NGO'er og borgere opnå legitimitet til at påvirke lokale beslutninger på byniveau?

Vigtigste faglige spørgsmål, der skal behandles i løbet af kurset er:
• Strategier for klimatilpasning og afbødning af klimapåvirkning i den urbane kontekst
• Bæredygtig byudvikling og integreret design
• Kompleksiteten ved tværfaglighed, globalisering og lokal kontekst
• Styreformer i bymæssige beslutningsorganer (offentlige, private, og mellemformer)
• Erhverv og politisk etik
• Forretningsmæssig innovation og iværksætteri
Litteraturhenvisninger
· Bridges, W. (1986), Managing Spatial Transition.
· Bryson, John M. (Ed.) (2011), Strategic planning for public and nonprofit organizations.
· Bulkeley, H. et al. (2005), Rethinking sustainable cities.
· Bulkeley, H. et al. (2003), Cities and Climate Change.
· Bulkeley, H. et al. (2012), Government by experiment?
· Burch, S. et al. (Forthcoming) Triggering transformative change.
· Frantzeskaki, N. et al. (2012), Governing transitions to sustainability.
· Fröhlich, J. et al. (2013), Conceptualizing Climate Change Governance.
· Hill, M. J.; et al. (2009), Implementing public policy.
· Knieling, J. et al. (Eds.), Climate Change Governance.
· IPCC - The Intergovernmental Panel on Climate Change. (2014).
· IPCC Report. Climate Change 2014: Mitigation of Climate Change.
· Nevens, F. et al. (2012), Co-creating transformative action for sustainable cities.
· Rode, C. (2012), Global Building Physics.
· Wejs, A. (2014), Integrating climate change into governance at the municipal scale.
Bemærkninger
Hamborg-København Urban Udfordring tilbydes samtidigt af Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business School og HafenCity University i Hamburg. Studerende fra alle tre universiteter bliver undervist 1½ uge i Hamburg og 1½ uge i København. DTU-studerende vil arbejde i hold med CBS og HCU studerende (ideelt set i grupper på højst 6 studerende med 2 studerende fra hvert universitet).

Urban Challenge understøttes af Erasmus + Programmet for Den Europæiske Union. Deltagerne er ansvarlige for deres egne rejsearrangementer, men vi forsøger at finde løsninger på indkvartering af alle elever i nærheden af ​​hinanden i Hamborg.
Sidst opdateret
04. maj, 2017