Overordnede kursusmål
Visionen med kurset er at bliver en lærerig oplevelse for
studerende, forskere og praktikere, der arbejder tværfagligt, på
tværs af institutioner og kulturer. Der skal opbygges kapacitet til
at identificere og løse komplekse bymæssige spørgsmål om
bæredygtighed og fællesskab på tværs af discipliner.
Byerne anses for at være smeltepotter af det moderne samfund.
Nærhed og tæthed af mennesker og organisationer har en tendens til
at fremme innovation, kreativitet og iværksætteri. En af de største
udfordringer i det 21. århundrede er at planlægge urbaniserede
områder på en måde, så de fremmer blomstrende virksomheder,
organisationer og mennesker, samtidig med at der tages hensyn til
de globale miljømæssige og sociale udfordringer, såsom
klimaændringer, indvandring og indkomstforskelle. Dette kursus
behandler de til tider modstridende, eller undertiden gensidigt
forstærkende elementer af hvad bymæssig bæredygtighed indebærer.
Hamburg-København Urban Challenge tager således både et
byorienteret og regionalt perspektiv på tiltag i de offentlige,
private og almennyttige sektorer, der udgør bud på løsninger af de
mest presserende spørgsmål i dagens samfund.
DTU og CBS' medvirken som universiteter, der har en stærk
teknisk og forrentningsorienteret baggrund, suppleres af HCU, der
har en mere sociologisk baggrund. Endvidere er flere private
virksomheder fra rådgivning og byudvikling (fx Rambøll, By &
Havn, etc.) involveret i kurset. Derfor vil de studerende lære at
arbejde på den tværfaglige udfordring om bæredygtige bystrukturer
med kolleger fra forskellige discipliner og med andre tilgange til
problemløsning.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Identificere indbyrdes afhængigheder, aktørnetværk og de deraf
følgende afvejninger for bæredygtighed i byudvikling
- Analysere komplekse bymæssige udfordringer, som teknologien,
erhvervslivet, lokale myndigheder og borgere står over for.
- Analysere og sammenligne socio-tekniske koncepter og
forretningsmodeller til bæredygtige overgangsprocesser som følge af
byudviklingsprojekter
- Kritisk evaluere omfanget og levedygtigheden af løsninger, der
hjælper med at tackle byudfordringer
- Anvende socio-tekniske koncepter og forretningsmodeller til at
løse specifikke byudfordringer og vurdere deres
bæredygtighedseffekt
- Arbejde sammen med fagfolk fra andre discipliner, fx offentlige
myndigheder og virksomheder, der aktivt søger at lave varige
ændringer i byer
- Vurdere, hvordan teknologiske state-of-the-art løsninger
anvendes i planlægning i kommerciel og brugerrelateret
sammenhæng
- Sammenligne udfordringer og løsninger på byudvikling i
forskellige nordeuropæiske storbyer
Kursusindhold
Studerende vil foretage en sammenlignende analyse af HafenCity i
Hamborg og Nordhavn i København betragtende begge distrikters
sammenhæng med de større udviklingsmønstre af metro-regionerne i
Hamburg og København. Vurdering af distrikternes rolle i den større
sammenhæng giver de studerende mulighed for at identificere
initiativer inden for privat, offentlig og non-profit aktivitet,
der kan forbedre distrikter og byers evne til at løse de
teknologiske, økonomiske og sociale udfordringer på en bæredygtig
måde. Løsningerne kan for eksempel omfatte intelligente
energiteknologier, offentlige politiske ændringer, nye
forretningsmodeller, infrastrukturprojekter eller
borgerinddragelse.
Nøglespørgsmål for kurset er følgende:
• Hvad er der behov for af teknologiske løsninger i bæredygtige
byområder og hvordan får man disse implementeret i specifikke
sammenhænge?
• Hvordan træffes beslutninger i byerne, der tager hensyn til
globale udfordringer som immigration, klimaændringer og voksende
indkomstforskelle?
• Hvor understøttende er den nationale politik og relationer med
investorer, teknologi virksomheder, forsyningsselskaber og borgere
til at gøre noget ved disse udfordringer?
• Hvad er det for faktorer, der driver forandring, og hvem er de
personer, firmaer og myndigheder, der fører an?
• Kan NGO'er og borgere opnå legitimitet til at påvirke lokale
beslutninger på byniveau?
Vigtigste faglige spørgsmål, der skal behandles i løbet af kurset
er:
• Strategier for klimatilpasning og afbødning af klimapåvirkning i
den urbane kontekst
• Bæredygtig byudvikling og integreret design
• Kompleksiteten ved tværfaglighed, globalisering og lokal kontekst
• Styreformer i bymæssige beslutningsorganer (offentlige, private,
og mellemformer)
• Erhverv og politisk etik
• Forretningsmæssig innovation og iværksætteri
Litteraturhenvisninger
· Bridges, W. (1986), Managing Spatial Transition.
· Bryson, John M. (Ed.) (2011), Strategic planning for public and
nonprofit organizations.
· Bulkeley, H. et al. (2005), Rethinking sustainable cities.
· Bulkeley, H. et al. (2003), Cities and Climate Change.
· Bulkeley, H. et al. (2012), Government by experiment?
· Burch, S. et al. (Forthcoming) Triggering transformative change.
· Frantzeskaki, N. et al. (2012), Governing transitions to
sustainability.
· Fröhlich, J. et al. (2013), Conceptualizing Climate Change
Governance.
· Hill, M. J.; et al. (2009), Implementing public policy.
· Knieling, J. et al. (Eds.), Climate Change Governance.
· IPCC - The Intergovernmental Panel on Climate Change. (2014).
· IPCC Report. Climate Change 2014: Mitigation of Climate Change.
· Nevens, F. et al. (2012), Co-creating transformative action for
sustainable cities.
· Rode, C. (2012), Global Building Physics.
· Wejs, A. (2014), Integrating climate change into governance at
the municipal scale.
Bemærkninger
Hamborg-København Urban Udfordring tilbydes samtidigt af Danmarks
Tekniske Universitet, Copenhagen Business School og HafenCity
University i Hamburg. Studerende fra alle tre universiteter bliver
undervist 1½ uge i Hamburg og 1½ uge i København. DTU-studerende
vil arbejde i hold med CBS og HCU studerende (ideelt set i grupper
på højst 6 studerende med 2 studerende fra hvert universitet).
Urban Challenge understøttes af Erasmus + Programmet for Den
Europæiske Union. Deltagerne er ansvarlige for deres egne
rejsearrangementer, men vi forsøger at finde løsninger på
indkvartering af alle elever i nærheden af hinanden i Hamborg.
Sidst opdateret
04. maj, 2017